Nasze serca wyprzedzają nasze metryki

  • Iwona Kazimierska
opublikowano: 24-11-2015, 14:40

Serce statystycznego Polaka jest średnio o 6 lat starsze od niego samego. W ramach bezpłatnych badań profilaktycznych prowadzonych przez blisko 3 lata w trakcie kampanii „Ciśnienie na Życie” ponad 112 tys. mieszkańców Polski poznało wiek swoich serc.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Głównym założeniem kampanii „Ciśnienie na Życie” jest przekonanie Polaków do dbania o zdrowie, szczególnie w kontekście zdarzeń kardiologicznych, oraz zachęcenie ich do regularnej kontroli ciśnienia tętniczego krwi. Od grudnia 2012 r. kampania odwiedziła niemalże całą Polskę, oferując pomiary ciśnienia tętniczego krwi oraz badania wieku serca mieszkańcom ponad 120 miast. Sprawdzenie takich parametrów jak ciśnienie krwi, masa ciała, obwód talii oraz uwzględnienie informacji na temat przebytych chorób i przyjmowanych leków, pozwoliło określić wiek serca pacjenta. Stworzona w tym celu aplikacja „Wiek Serca” dała szansę nie tylko na obrazowe przedstawienie pacjentowi jego stanu zdrowia, ale także dostarczyła danych do raportu „Wiek serca Polaków”. Wyniki raportu przedstawiono 20 listopada na oficjalnej gali Heart Forum w Krakowie. Uroczystość zwieńczyło rozstrzygnięcie konkursu „Samorząd od serca” i wręczenie nagród 14 samorządom, realizującym programy zdrowotne z zakresu prewencji chorób kardiologicznych.

Panowie lepiej słuchają się lekarzy

Jak wynika z badań, wiek serca statystycznej Polki przewyższa jej wiek metrykalny o 4,5 roku. Wiek serca statystycznego Polaka to aż 7 lat więcej niż wskazuje metryka. Uzasadnieniem zależącej od płci jest m.in. większe zainteresowanie swoim zdrowiem u pań. 55,4 proc. przebadanych osób to płeć piękna.


Wywiady medyczne przeprowadzone w trakcie kampanii pokazały, że to jednak panowie lepiej przestrzegają zaleceń lekarskich w terapii związanej z nieprawidłowymi wartościami ciśnienia krwi. Ponad połowie mężczyzn udaje się dobrze kontrolować zdiagnozowane wcześniej nadciśnienie tętnicze.

Samorząd od Serca

Organizator kampanii, Grupa Polpharma, postanowił wyróżnić jednostki samorządowe, które z własnej inicjatywy podejmują działania z zakresu promocji prewencji chorób kardiologicznych na podległych im terenach. Uczestnicy konkursu „Samorząd od Serca” musieli przedstawić opracowane i wdrożone w ostatnich 10 latach programy zdrowotne z zakresu profilaktyki chorób serca.

Podczas gali Heart Forum 14 najbardziej aktywnych w tej dziedzinie samorządów otrzymało wyróżnienia kampanii „Ciśnienie na Życie”. Pełna lista nagrodzonych samorządów dostępna jest na stronie www.cisnienienazycie.pl w zakładce Samorząd od Serca.

Kardiologia
Ekspercki newsletter przygotowywany we współpracy z kardiologami
ZAPISZ MNIE
×
Kardiologia
Wysyłany raz w miesiącu
Ekspercki newsletter przygotowywany we współpracy z kardiologami
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska). Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: IKA

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.