Na cyfryzacji skorzystają pacjenci i branża medyczna

MMD
01-08-2018, 11:26

Największym wyzwaniem dla systemów ochrony zdrowia jest zapewnienie pacjentom wysokiej jakości usług i dostępu do opieki, przy jednoczesnym efektywnym zarządzaniu kosztami oraz postępem technologicznym – wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „A journey towards smart health. The impact of digitalization on patient experience”. Autorzy raportu przewidują, że w związku z tym coraz popularniejsze będą e-wizyty lekarskie, e-recepty oraz usługi monitorowania stanu zdrowia za pomocą urządzeń mobilnych.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Wraz ze zmianami gospodarczymi, starzeniem się populacji (średnia długość życia w krajach OECD wynosi ponad 80 lat i stale się wydłuża) i częstszym występowaniem chorób przewlekłych, które w Europie stanowią już 77 proc. wszystkich schorzeń, sektor opieki zdrowotnej na świecie odnotował gwałtowny wzrost kosztów.

Zmienia się rola aptek, które muszą dostosować się zarówno do postępującej cyfryzacji, jak i rosnących oczekiwań klientów
Zobacz więcej

Zmienia się rola aptek, które muszą dostosować się zarówno do postępującej cyfryzacji, jak i rosnących oczekiwań klientów

iStock

Według szacunków roczne wydatki w krajach Unii Europejskiej na leczenie chorób przewlekłych wynoszą około 700 mld euro, co średnio stanowi 70-80 proc. całkowitych wydatków zdrowotnych każdego kraju. Aby nie doprowadzać do ich niekontrolowanego wzrostu specjaliści z branży medycznej musieli się dostosować i skupić na wydajności oraz jakości świadczonych usług. Rozwiązaniem problemu wzrastających kosztów mogą być technologie cyfrowe, na których mogą skorzystać zarówno pacjenci, jak i firmy z sektora opieki medycznej.

Nowe podejście – więcej możliwości

Oczekuje się, że do 2022 roku medycyna będzie spełniała kryteria P4 Medicine, czyli że będzie w pełni przewidywalna, prewencyjna, spersonalizowana i partycypacyjna (ang. P4 Medicine). Innowacyjna biotechnologia, możliwość wglądu w genetykę człowieka, precyzja w diagnozie, a także spersonalizowana medycyna znacząco zmienią opiekę zdrowotną. Dynamiczny wzrost opieki opartej o technologie wymaga od sektora ochrony zdrowia ponownego zdefiniowania ról i obowiązków pracowników oraz dostosowania się do nowego sposobu pracy.

„W najbliższych latach powszechne staną się e-wizyty, e-recepty, a także śledzenie postępu choroby, diagnozowanie i leczenie za pomocą zdalnego monitorowania cyfrowego, co w znacznym stopniu pomoże zoptymalizować czas personelu – mówi Oliver Murphy, partner, lider ds. sektora farmaceutycznego i opieki zdrowotnej w Deloitte. – Sektor będzie odchodził od modelu postrzegania pacjenta jako przeciętnego petenta, skupiając się na konkretnym przypadku. W nowym modelu lekarze będą koncentrować się na aktywnym promowaniu dobrego stanu zdrowia i zapobiegania chorobom, zamiast ich leczeniu” – dodaje.

Według raportu Deloitte 74 proc. pacjentów deklaruje, że udziela różnym pracownikom sektora ochrony zdrowia tych samych informacji. Co więcej, 60 proc. ankietowanych wielokrotnie wykonuje te same testy. Innowacyjne rozwiązania mogą usprawnić zarządzanie danymi pacjentów, zmniejszając tym samym znaczące ryzyko powielania lub zaniedbywania zbieranych informacji. Docelowo lekarzom będzie się płacić nie za liczbę wizyt czy przeprowadzonych testów (tzw. opłata za usługę), lecz za opiekę opartą na wartości (ang. value-based care). Przede wszystkim cenione będą wydajność i efektywność.

Wzrasta świadomość pacjentów

Aplikacje mobilne i urządzenia typu smartwatch, okulary smart itp., zapewniają przyjazne dla użytkownika rozwiązania 24 godziny na dobę. Dzięki dostępności nowych technologii sektor może zachęcać pacjentów do edukacji i ciągłego monitorowania swojego stanu zdrowia oraz promować działania zapobiegawcze w sposób efektywny kosztowo. Pomoże to również lekarzom w zbudowaniu bardziej świadomej bazy pacjentów.

„Tylko w 2017 roku powstało 78 tys. nowych mobilnych aplikacji zdrowotnych, co zwiększyło ich ogólną ofertę do 325 tys. Liczba aplikacji poświęconych opiece zdrowotnej znacząco wzrosła w szczególności na dwóch wiodących platformach mobilnych. System iOS w 2017 roku odnotował wzrost o 20 proc. w ujęciu rocznym, a w przypadku Androida liczba ta zwiększyła się nawet o 50 proc. Aplikacje zdrowotne zachęcają właścicieli smartfonów do monitorowania stanu zdrowia i lepszego nim zarządzania. Nawet 57 proc. badanych używa elektronicznego urządzenia do śledzenia różnych wskaźników swojego stanu zdrowia. Mimo to, tylko jedna trzecia z nich udostępnia te informacje swojemu lekarzowi” – mówi Maciej Dalecki, wicedyrektor w Dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.

Cyfryzacja opieki medycznej w Polsce 

Według Rafała Rudzkiego, starszego menadżera w Zespole ds. Zrównoważonego Rozwoju w Polsce i Europie Środkowej Deloitte, digitalizację opieki medycznej w Polsce najwyraźniej widać w sektorze farmaceutycznym. „Zmienia się rola aptek, które muszą dostosować się zarówno do postępującej cyfryzacji, jak i rosnących oczekiwań klientów. Pierwsze efekty zobaczymy do końca roku, kiedy wejdzie zapowiadana możliwość realizacji e-recept. Jak pokazuje ostatni raport Deloitte zatytułowany „Jak wprowadzić w Polsce opiekę farmaceutyczną: Rola i wyzwania współczesnej apteki”, elektroniczne recepty zastąpią recepty papierowe, bo będą wygodne zarówno dla pacjenta, jak i dla lekarzy” – zaznacza Rafał Rudzki. I dodaje: „Będzie można je wystawić bez osobistego zbadania pacjenta, np. po konsultacji za pośrednictwem Internetu lub telefonu. Prognozujemy, że e-recepta stanie się nie tylko kluczowym narzędziem wymiany informacji między pacjentem, lekarzem i farmaceutą, ale również fundamentem systemu opieki farmaceutycznej. E-recepty będą też istotnym narzędziem skracającym czas oczekiwania na wizytę lekarską, który jest w Polsce ponad trzykrotnie dłuższy niż średnia krajów OECD”.

 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MMD

Puls Medycyny
E-zdrowie / Na cyfryzacji skorzystają pacjenci i branża medyczna
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.