MZ zorganizuje szkolenia dla personelu medycznego ze znajomości praw pacjenta

Materiały prasowe
opublikowano: 02-03-2021, 16:02

Ministerstwo Zdrowia uruchamia projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich, który zakłada przeszkolenie 1540 osób personelu medycznego z zagadnień praw pacjenta i objęcie działaniami projakościowymi 350 placówek podstawowej opieki zdrowotnej i 50 szpitali.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Do przestrzegania praw pacjenta nie wystarczy znać przepisy prawa, trzeba także umieć je stosować w praktyce, począwszy od rejestracji pacjenta aż przez cały proces leczniczy - wskazał resort zdrowia.

“Właśnie dlatego Ministerstwo Zdrowia uruchamia projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich, w którym rzecznik praw pacjenta będzie szkolić personel medyczny ze znajomości takich przepisów” - dodano.

W trakcie szkoleń poruszone zostaną najczęstsze problemy z perspektywy organizacyjnej, a będące bardzo uciążliwe dla pacjentów i rzutujące na sposób ich postrzegania ochrony zdrowia. To również analiza działań i rozwiązań wdrażanych w tym zakresie przez poszczególne podmioty lecznicze. Projekt ma także poprawić sposób komunikowania się personelu z pacjentem, który w całej ścieżce terapeutycznej jest tak bardzo istotny.

Celem projektu MZ jest zwiększenie wiedzy wśród personelu medycznego na temat uprawnień pacjentów do korzystania z opieki zdrowotnej.
iStock

Ministerstwo Zdrowia uruchamia szkolenie pracowników medycznych ze znajomości praw pacjenta

Celem projektu pt. „Po pierwsze pacjent – działania Rzecznika Praw Pacjenta na rzecz poprawy jakości usług zdrowotnych” jest zwiększenie wiedzy wśród personelu medycznego na temat uprawnień pacjentów do korzystania z opieki zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Cykl szkoleń obejmie:

  • kadrę zarządzającą,
  • lekarzy,
  • pielęgniarki,
  • fizjoterapeutów,
  • diagnostów laboratoryjnych
  • personel administracyjny.

W kursach wezmą udział także pracownicy telefonicznej informacji pacjenta, do których najczęściej zgłaszają się pacjenci ze swoimi problemami, po to, aby udzielana przez nich pomoc była na jak najwyższym poziomie.

"Jestem przekonany, że podniesienie poziomu umiejętności i kwalifikacji personelu zaangażowanego w proces udzielania świadczeń zwiększy bezpieczeństwo pacjenta na całej ścieżce procesu diagnostyczno-terapeutycznego i poprawi jakość oferowanej opieki - powiedział wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski.

W projekcie zostanie powołany zespół ekspertów, w skład którego wejdą m.in. przedstawiciele organizacji pacjenckich. Zespół opracuje praktyczny poradnik dla podmiotów leczniczych, rekomendujący dobre praktyki w przestrzeganiu praw pacjentów w podmiotach leczniczych, kierując się przede wszystkim potrzebami pacjentów.

Projekt zakłada przeszkolenie 1540 osób i objęcie działaniami projakościowym 350 placówek podstawowej opieki zdrowotnej i 50 szpitali.

“Wszyscy wiemy, że musimy wiele zmienić, by system ochrony zdrowia był bardziej dostępny, bezpieczny i przyjazny dla pacjentów. Chcemy, aby pacjent nie tylko miał realny dostęp do świadczeń medycznych, ale też czuł się bezpiecznie w czasie całego procesu terapeutycznego i w tym obszarze niezbędna jest edukacja na linii lekarz – pacjent” – podkreślił Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta.

Projekt będzie realizowany do 31.12.2022 r. Jego wartość to ponad 4,7 mln zł, z czego ponad 4 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich.

Źródło: Ministerstwo Zdrowia

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.