MZ wprowadza Program Rozwoju e-Zdrowia na lata 2022-2027

opublikowano: 21-10-2022, 08:14

Celem Programu Rozwoju e-Zdrowia na lata 2022-2027 ma być lepsza opieka zdrowotna dzięki transformacji cyfrowej. “E-usługi powinny wspomagać pacjenta i system ochrony zdrowia” - informuje Ministerstwo Zdrowia.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Znamy szczegóły Programu Rozwoju e-Zdrowia na lata 2022-2027.
Znamy szczegóły Programu Rozwoju e-Zdrowia na lata 2022-2027.
Fot. iStock
  • Ministerstwo Zdrowia poinformowało w czwartek (20 października), że wprowadza Program Rozwoju e-Zdrowia na lata 2022-2027.
  • Program będzie realizowany w trzech etapach.
  • W pierwszym nastąpi ogólnopolskie wdrożenie e-usług (połowa 2023 r.), w drugim (dwa lata później) zaczną obowiązywać rozwiązania wspierające skoordynowaną opiekę nad pacjentem. Trzeci etap to szerokie wykorzystanie rozwiązań związanych z wsparciem decyzji klinicznych oraz telemedycyną.

“Większe zaangażowanie we własne zdrowie to główne zadanie Programu. Usługi cyfrowe mają to ułatwić. E-zdrowie, to przede wszystkim rozwój zdalnej opieki w środowisku pacjenta i autodiagnostyki” - czytamy na stronie resortu zdrowia.

Co zakłada Program Rozwoju e-Zdrowia?

Program Rozwoju e-Zdrowia ma pomóc lepiej wykorzystać dane oraz sztuczną inteligencję m.in. do podpowiadania pracownikom medycznym, na co powinni zwrócić większą uwagę. Ma też spierać rozwój narzędzi wspomagających decyzje kliniczne i poprawę skuteczności diagnostyki.

Program zakłada rozwój systemów centralnych (w tym usług dla pacjentów), ale także systemów świadczeniodawców, z których będą też korzystać pracownicy medyczni.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pilotaż e-rejestracji: będą zmiany w zasadach rozliczania

Program będzie realizowany w trzech etapach. W pierwszym - nastąpi ogólnopolskie wdrożenie e-usług (połowa 2023 r.), w drugim (dwa lata później) - zaczną obowiązywać rozwiązania wspierające skoordynowaną opiekę nad pacjentem. Trzeci etap to szerokie wykorzystanie rozwiązań związanych z wsparciem decyzji klinicznych oraz telemedycyną.

Program Rozwoju e-Zdrowia na lata 2022-2027: szczegóły

Resort przekonuje, że aby pacjent mógł angażować się we własne zdrowia, należy dostarczyć mu narzędzi do nawigowania w systemie ochrony zdrowia. To m.in. możliwość umawiania i odwoływania wizyt, komunikacja z pracownikami medycznymi i niemedycznymi lub koordynatorami, uzyskiwanie informacji o możliwych ścieżkach postępowania diagnostyczno-leczniczego, dostępnych świadczeniach opieki zdrowotnej, programach profilaktycznych, a także aplikacje zdrowotne. Z punktu widzenia pacjenta, narzędziami wspierającymi komunikację są: portal pacjent.gov.pl, Internetowe Konto Pacjenta (IKP) oraz aplikacja mobilna mojeIKP.

Zgodnie z programem, dla pacjentów wykluczonych cyfrowo zostaną przygotowane alternatywne rozwiązania, jak infolinie, boty, chatboty, specjalne SMS - mają one wspierać profilaktykę, dostarczyć pacjentowi ogólnych informacji o zdrowym stylu życia oraz spersonalizowanych informacji zdrowotnych wynikających z aktualnego wieku, miejsca zamieszkania i stanu zdrowia pacjenta.

Pacjent powinien móc uzyskać dostęp do jak najpełniejszej informacji o stanie zdrowia swoim i swojej rodziny, w tym dzieci - w związku z tym kanały komunikacji udostępnią w czasie rzeczywistym informacje związane ze stanem zdrowia pacjenta i jego rodziny (dane medyczne, wyniki badań, skierowania, zlecenia, plan leczenia i pozostania w zdrowiu). Kanały komunikacji mają wspierały pacjenta w nawigowaniu w systemie ochrony zdrowia, kierując na świadczenia adekwatne dla jego stanu zdrowia.

Nowe rozwiązania mają też usprawnić proces diagnostyczny i leczniczy pacjentów z chorobami rzadkimi i hemofilią. Elektroniczny dzienniczek pacjenta chorego na hemofilię lub skazy krwotoczne pozwoli pacjentowi lub jego opiekunowi odnotować ilość zużywanych leków (dawek), ich serie oraz daty i godziny ich podania. Można będzie również odnotować podanie leku z podziałem na profilaktyczne, czy po zaistniałym wylewie.

Dzięki nowemu rozwiązaniu pacjent będzie mógł monitorować zapas leków i wygenerować dostawy niezbędnych leków z koniecznym wyprzedzeniem. W Internetowym Koncie Pacjenta będzie można znaleźć informacje o dawkowaniu leków, które będą też na bieżąco dostępne dla uprawnionych lekarzy. Wraz z informacją o zaistniałych wylewach, pozwolą zoptymalizować zleconą terapię przez lekarza prowadzącego. Bezpośrednim odbiorcą usługi będą pacjent lub jego opiekun prawny.

MZ zwraca uwagę, że szczególnej uwagi wymagają kobiety w ciąży, które będą mieć dostęp do elektronicznych zapisów związanych z ciążą. Rodzice z kolei zyskają dostęp do elektronicznej książeczki zdrowia dziecka, danych o badaniach profilaktycznych oraz szczepieniach wynikających z kalendarza szczepień.

Aplikacja mobilna w ramach Domowej Opieki Medycznej ma z kolei pomóc w opiece domowej i długoterminowej, w tym świadczonej przez opiekunów nieformalnych. Aplikacja umożliwi monitoring stanu zdrowia pacjenta, pobieranie danych z urządzeń medycznych oraz urządzeń typu IoMT, kontakt z pracownikami medycznymi i pomocy społecznej opiekującymi się pacjentem, a także telekonsultację. Monitoring odbędzie się z wykorzystaniem sensorów oraz w oparciu o odpowiedzi na proste pytania o samopoczucie.

Zobacz pełną treść programu rozwoju e-zdrowia w Polsce.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Minister zdrowia powołał komitet nadzorujący wdrożenie centralnych e-usług w POZ

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.