MZ: pilotaż nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej ruszy we wrześniu w trzech placówkach

KM, MZ
opublikowano: 18-08-2022, 09:15

Pilotaż dotyczący świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej zakłada funkcjonowanie i współdziałanie centralnej platformy pierwszego kontaktu oraz centrów medycznej pomocy doraźnej. Pilotaż ma ruszyć we wrześniu 2022 r. w trzech ośrodkach - poinformowało Ministerstwo Zdrowia.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Jak przekazało MZ, przeprowadzany będzie wywiad z pacjentem, aby - w zależności od potrzeb - udzielić teleporady, skierować do centrum lub powiadomić o konieczności zadzwonienia pod numer 112.
Jak przekazało MZ, przeprowadzany będzie wywiad z pacjentem, aby - w zależności od potrzeb - udzielić teleporady, skierować do centrum lub powiadomić o konieczności zadzwonienia pod numer 112.
iStock

Jak informuje resort w komunikacie z 17 sierpnia, pilotaż rozpocznie się po wydaniu zarządzenia przez prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Planowany termin pilotażu to wrzesień 2022 roku. Obejmie 6 miesięcy, włączając w ten czas etap organizacji oraz ewaluacji.

Pilotaż nocnej świątecznej opieki zdrowotnej będzie realizowany przez trzy pomioty lecznicze:

  1. Samodzielny Gminny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Błoniu
  2. Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Kozienicach
  3. Samodzielne Publiczne Pogotowie Ratunkowe w Pruszczu Gdańskim.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to system teleinformatyczny, w ramach którego udzielane będą świadczenia opieki zdrowotnej w formie teleporady przez pielęgniarkę, położną oraz lekarza.

Kontakt z platformą będzie odbywał się przez:

  • numer telefonu 800 137 200,
  • formularz kontaktowy zamieszczony na stronie internetowej gov.pl./dom.

Następnie przeprowadzany będzie wywiad z pacjentem, aby w zależności od potrzeb: udzielić teleporady, skierować do centrum lub powiadomić o konieczności zadzwonienia pod numer 112.

Kiedy będzie udzielana nocna i świąteczna pomoc w ramach pilotażu

Jak informuje MZ, platforma będzie działała:

  • od poniedziałku do piątku - w godzinach od 18.00 danego dnia do 8.00 następnego dnia oraz
  • w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy - w godzinach od 8.00 danego dnia do 8.00 następnego dnia.

Każdy pacjent będzie mógł otrzymać pomoc nie tylko w przypadku nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia, bez konieczności udania się do podmiotu leczniczego lub wezwania zespołu ratownictwa medycznego, lecz także otrzymać informację o wolnych terminach przyjęć w centrach.

Centra pomocy doraźnej będą przekazywały informacje o wolnych terminach do Platformy przez platformę Domowej Opieki Medycznej (DOM). Dzięki aktualizacji danych pacjent otrzyma wiarygodną informację o możliwym czasie przyjęcia w centrum. Lekarze, pielęgniarki i położne udzielając teleporad również będą korzystali z platformy DOM.

Udzielane będą też świadczenia specjalistyczne

Centra będą zapewniały nie tylko świadczenia z zakresu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, ale także wybrane świadczenia z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, najczęściej zgłaszane jako związane z wystąpieniem nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia. Realizatorzy pilotażu zapewnią co najmniej świadczenia specjalistyczne w zakresie pediatrii, ortopedii i traumatologii narządu ruchu lub chirurgii ogólnej.

Z Platformy Pierwszego Kontaktu korzysta 500 osób dziennie

Resort przypomina, że już teraz można skorzystać z porady medycznej pielęgniarki lub położnej albo lekarza przez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) w nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Wystarczy zadzwonić pod numer telefonu 800 137 200 lub wypełnić formularz na stronie: https://www.gov.pl/web/zdrowie/tpk

Jak podaje ministerstwo, każdego dnia z TPK korzysta ponad 500 osób, z czego 30 proc. stanowią obywatele z Ukrainy. Od uruchomienia TPK skorzystało z niej 89 tys. pacjentów. Z pomocy przez telefon można skorzystać w języku polskim, angielskim oraz ukraińskim. Do dyspozycji pacjentów jest również tłumacz języka migowego (73 konsultacji w języku migowym).

Dzięki TPK wystawiono:

  • prawie 19 tys. e-recept,
  • ponad 14 tys. e-skierowań, w większości na test w kierunku SARS-CoV-2,
  • ponad 8 tys. e-zwolnień lekarskich

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wstępny wywiad medyczny online dostępny na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu. Jak z niego skorzystać?

Zmiany w nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej - jak plany MZ oceniają dyrektorzy?

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.