Motywacja do nauki leży w genach

AP
opublikowano: 20-04-2015, 10:10

Stopień motywacji do nauki u dziecka w dużym stopniu może zależeć od czynników genetycznych – czytamy w najnowszej publikacji „Personality and Individual Differences”.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Badaniem objęto 13 000 par bliźniaków w wieku 9-16 lat (mono- i dwuzygotycznych) z 6 krajów. Uczestnicy wypełnili kwestionariusze mające zobrazować ich poziom satysfakcji podczas procesu nauczania oraz ich własną ocenę zdobytych umiejętności. Po analizie uzyskanych danych okazało się, że stopień zbieżności udzielonych odpowiedzi na pytania w ankietach był zdecydowanie większy u bliźniaków monozygotycznych niż u dwuzygotycznych.

Zobacz więcej

Foto: Flickr (CC BY 2.0) Elizabeth Albert

Według autorów badania, wyżej opisana obserwacja świadczy o dużym wpływie (szacowanym nawet na 40-50 proc.) czynników genetycznych na stopień motywacji do nauki u dziecka.

Naukowcy podkreślają jednak, że „genami” nie należy usprawiedliwiać lenistwa ucznia bądź zaprzestania działań mających zachęcić go do nauki. Wyniki badania wskazują raczej na dużą większą złożoność problemu niż dotychczas uważano.


Źródło: „Why children differ in motivation to learn: Insights from over 13,000 twins from 6 countries”, Personality and Individual Differences, Volume 80, July 2015, Pages 51–63, doi:10.1016/j.paid.2015.02.006

Psychologia i psychiatria
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
×
Psychologia i psychiatria
Wysyłany raz w miesiącu
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska). Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: AP

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.