Mniej soli, więcej potasu – zaleca WHO

Iwona Kazimierska
opublikowano: 01-02-2013, 15:44

Dorośli powinni spożywać mniej niż 2000 mg sodu lub 5 g soli, a co najmniej 3510 mg potasu na dobę – tak głoszą najnowsze wytyczne WHO. Obecnie przeciętna dieta zawiera zbyt dużo sodu, a za mało potasu, czego skutkiem są nadciśnienie i zwiększone ryzyko chorób serca oraz udaru mózgu.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Często zapominamy o tym, że sód to nie tylko sól, której używamy do solenia zupy czy pomidorów. Pierwiastek ten występuje naturalnie w wielu produktach spożywczych: mleku i śmietanie (ok. 50 mg/100 g) czy jajach (ok. 80 mg/100 g). Doprawia się nią przetworzone produkty, np. chleb (ok. 250 mg/100 g), przetwory mięsne (bekon – ok. 1500 mg/100 g), sos sojowy (ok. 7000 mg/100 g), bulion z kostki (ok. 20 000 mg/100 g).

Żeby dostarczyć organizmowi potasu, należy jeść fasolę i groch (ok. 1300 mg/100 g), orzechy (ok. 600 mg/100 g), szpinak, kapustę i pietruszkę (ok. 550 mg/100 g) i banany (ok. 300 mg/100 g). Warto pamiętać, że obróbka termiczna obniża zawartość potasu.

"Podwyższone ciśnienie krwi jest duże ryzyko chorób serca i udaru mózgu - główną przyczyną zgonów i niepełnosprawności na całym świecie," powiedział Dr Francesco Branca, dyrektor WHO Zakład Żywienia Zdrowia i Rozwoju. „Wytyczne te dotyczą również dzieci w wieku powyżej 2 lat. To niezwykle ważne, by rodzice o tym pamiętali, ponieważ dzieci z podwyższonym ciśnieniem krwi stają się dorosłymi z nadciśnieniem” – powiedział dr Francesco Branca, dyrektor Departamentu Zdrowego Żywienia i Rozwoju WHO.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Iwona Kazimierska

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.