Młody sportowiec potrzebuje odpowiedniej diety i wsparcia psychicznego

Oprac. Iwona Kazimierska
opublikowano: 27-11-2014, 00:00

Na zdrowie młodego sportowca składa się wiele czynników. Na kondycję ma wpływ nie tylko odpowiednia rozgrzewka, ale również dieta czy przygotowanie psychiczne. Równie ważne jest ograniczenie do minimum ryzyka zachorowań i doznania urazu.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Aktywność fizyczna stanowi jeden z podstawowych warunków dobrego stanu zdrowia, a w przypadku dzieci i młodzieży także niezbędny element prawidłowego rozwoju somatycznego, psychomotorycznego i funkcjonalnego.

Co na talerzu, to w mięśniach

Podczas wysiłku fizycznego młody organizm wykorzystuje energię przede wszystkim z węglowodanów, które gromadzone są w postaci glikogenu w mięśniach. Ich ilość jest ograniczona, dlatego trzeba je stale dostarczać. Stąd też posiłki młodego sportowca powinny składać się w 2/3 z węglowodanów, a w 1/3 z pełnowartościowego białka.

Bardzo ważne jest prawidłowe rozłożenie poszczególnych posiłków oraz odpowiedni dobór produktów. Piramida żywienia młodych sportowców różni się od podstawowej piramidy żywienia w związku z większym wysiłkiem fizycznym. Każdy młody sportowiec powinien spożywać dziennie:

  • 3-5 porcji warzyw,
  • 2-4 porcji owoców,
  • 4-6 porcji produktów zbożowych,
  • 2-4 porcji produktów bogatych w wapń,
  • 2-4 produktów bogatych w białko.

Porcja warzyw i owoców to ok. 80 g, czyli ilość, która zmieści się w dłoni. Porcja produktów białkowych to ok. 70 g, a bogatych w wapń — ok. 200 ml.

Odpowiednie nastawienie psychiczne warunkiem efektywnego treningu

Jednym z najczęstszych powodów zgłaszania się rodziców małych zawodników do psychologa sportu są problemy z motywacją dziecka.

Rola psychologa sportowego czy wykwalifikowanego trenera w przygotowaniu psychologicznym jest nieoceniona, zwłaszcza w pracy z młodymi ludźmi, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie sportu. Wsparcie ze strony trenera może zaważyć na przyszłości dziecka, które będzie musiało mierzyć się z nieznanymi dotąd wyzwaniami. W tej fazie bardzo łatwo zachwiać motywacją i zaangażowaniem.

Odpowiednie nastawienie psychiczne jest warunkiem efektywnego treningu. Wiara we własne siły pozwala pokonać słabości i stawić czoła wyzwaniom, a tym samym osiągać sukcesy w sporcie. Brak przygotowania psychicznego zawodnika, a zwłaszcza młodego sportowca, hamuje jego rozwój oraz zabija motywację, bez której dziecko nie będzie miało siły uczestniczyć w ciężkich treningach.

Rozgrzewka i rozciąganie - ważna profilaktyka urazów

W przygotowaniu fizycznym każdego sportowca, ale szczególnie dziecka, ogromne znaczenie ma rozgrzewka. Niewłaściwie przeprowadzona może szybko się przyczynić do powstania poważnych kontuzji, w tym nawet zerwania któregoś z więzadeł stawu kolanowego, co może na długo wykluczyć dziecko z uprawiania sportu.

Regularny stretching to bardzo ważna profilaktyka urazów. Jest on najskuteczniejszym sposobem przywracania i utrzymywania właściwej, statycznej równowagi mięśniowej, a tylko ciało mające taką równowagę jest w pełni przygotowane do uprawiania sportu. Stretching powinien być wykonywany przed treningiem jako rozgrzewka, by zmniejszyć ryzyko mikrourazów, w trakcie — jako forma dogrzewki, a po treningu — w celu normalizacji napięcia mięśni.

W takim samym stopniu należy zadbać o sprzęt ochronny. Dziecko, które uprawia deskorolkarstwo albo jeździ na wrotkach, powinno zawsze mieć na sobie ochraniacze na kolana i łokcie oraz obowiązkowo kask. Akcesoria te nie tylko znacznie zmniejszają ryzyko kontuzji, ale w ekstremalnych przypadkach mogą nawet uratować życie.



W tekście wykorzystano materiały przygotowane przez lek. Macieja Tabiszewskiego, rezydenta w dziedzinie ortopedii i traumatologii narządu ruchu, konsultanta w Szpitalu Centrum Enel-Med, lekarza Legii Warszawa i młodzieżowej reprezentacji Polski w piłce nożnej U21, licencjonowanego lekarza PZPN, wiceprzewodniczącego Komisji Medycznej PZPN.


Medycyna sportowa to nie tylko leczenie osób z urazami

„Ta interdyscyplinarna dziedzina medycyny składa się z diagnostyki i terapii z profilaktyką. Konsultacje u lekarza medycyny sportowej poleca się wszystkim tym, którzy czynnie uprawiają sporty, zarówno amatorom, jak i zawodowcom. By aktywność fizyczna spełniała swoją funkcję, musi być wykonywana z należytą ostrożnością i z zachowaniem odpowiednich zasad” — mówi lek. Maciej Tabiszewski. Medycyna sportowa obejmuje zatem nie tylko leczenie osób z urazami, ale również porady dotyczące uprawiania sportu czy kontrolę wpływu danej dyscypliny sportowej na zdrowie sportowca.



Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Oprac. Iwona Kazimierska

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.