Ministerstwo edukacji ma receptę na zdrowotne skutki COVID-19 u dzieci i młodzieży

EG/PAP
opublikowano: 01-09-2021, 12:32

Ministerstwo Edukacji i Nauki wyda w nowym roku szkolnym 244 mln zł na cztery programy zwalczania skutków COVID-19 u dzieci i młodzieży. Wśród nich znajdą się trzy projekty z zakresu ochrony zdrowia.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Celem zainicjowanych przez MEiN programów jest poprawa kondycji fizycznej, wsparcie psychologiczne, profilaktyka w zakresie wad wzroku i nadrobienie zaległości edukacyjnych. Ma to być odpowiedź na długotrwałe skutki zdrowotne pandemii, na jakie zwracają uwagę eksperci: obniżenie poziomu aktywności fizycznej, wzrost problemów emocjonalno-psychicznych, pogorszenie wzroku w związku z nadużywaniem urządzeń elektronicznych.

Profilaktyka, psychologia i okulistyka - oto trzy zdrowotne filary resortowego planu na poprawę kondycji zdrowotnej dzieci i młodzieży po pandemii.
Profilaktyka, psychologia i okulistyka - oto trzy zdrowotne filary resortowego planu na poprawę kondycji zdrowotnej dzieci i młodzieży po pandemii.
iStock

300 tys. godzin dodatkowych zajęć sportowych

Programy MEiN nie są skierowane wyłącznie do uczniów. Mają także walory szkoleniowe z punktu widzenia nauczycieli.

Program "Aktywny powrót uczniów do szkoły. WF z AWF" przygotowany został przez AWF Warszawa we współpracy z innymi ośrodkami uczelni w Polsce. W jego ramach odbędą się szkolenia dla nauczycieli wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej. Każdy chętny nauczyciel może zgłosić się do programu, aby wziąć udział w szkoleniu z prowadzenia lekcji wychowania fizycznego i zajęć ruchowych. Nauczyciel, który ukończy szkolenie, otrzymuje certyfikat. Placówka, w której jest zatrudniony zyskuje wówczas możliwość aplikowania o dodatkowe finansowanie na organizację zajęć w ramach "Sport Klubów".

Jakie jest zainteresowanie programem? Według danych MEiN w programie zarejestrowano już 45,5 tys. nauczycieli, a 17 tys. otrzymało certyfikat ukończenia kursu. Ponadto wpłynęło 2,2 tys. zgłoszeń do "Sport Klubów". Nabór nauczycieli na szkolenia nadal jest w toku. Łączny koszt projektu tylko w tym roku to 40 mln zł. Resort przewiduje, że uda się w jego ramach zorganizować nawet 300 tysięcy dodatkowych godzin zajęć sportowych.

Model wsparcia psychologicznego dopiero powstanie

Wraz z postępem pandemii i przedłużającą się nauką zdalną wielu ekspertów zwraca uwagę także na pogorszenie funkcjonowania psychicznego najmłodszej populacji.

Model systemowego wsparcia dopiero powstanie, jego bazą będzie analiza potrzeb zdrowotnych dzieci i młodzieży w tym zakresie. W ramach programu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieci i młodzieży Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w partnerstwie z Fundacją Polskiej Akademii Nauk w Lublinie przeprowadzi profesjonalną diagnozę problemów uczniów w wyznaczonych losowo 1200 szkołach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Nauczanie zdalne a psychika uczniów i nauczycieli. Szczecin zlecił badania, są wyniki

Specjaliści udzielą także wsparcia uczestnikom badania, jeśli będzie ono konieczne. Elementem programu będą też konsultacje z rodzicami, szkolenia i treningi dla nauczycieli oraz specjalistów szkolnych, tj. psychologów i pedagogów. W tym roku na realizację pilotażu programu zostanie przeznaczonych 15 mln zł.

Wzrok dzieci ucierpiał w wyniku zdalnej nauki

Kolejnym długotrwałym skutkiem zdrowotnym pandemii jest również nasilenie problemu wad wzroku. Uniwersytet Medyczny w Lublinie uruchomi program “Dobrze widzieć” - przesiewowe badania wzroku ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki krótkowzroczności.

Zespół ekspertów z uczelni, pod kierownictwem prof. Roberta Rejdaka, przeprowadzi badania przesiewowe oraz działania edukacyjne w wybranych szkołach. Program będzie realizowany w IV kwartale 2021 r. Jego koszt oszacowano na 1,1 mln zł.

Badania przesiewowe będą przeprowadzane w reżimie sanitarnym, w grupie 900 dzieci z klas I-III z lubelskich szkół - 300 z Lublina, 300 z gminy miejskiej oraz 300 z gminy wiejskiej z obszaru województwa lubelskiego. Zbadanych zostanie również 60 nauczycieli oraz 450 rodziców dzieci objętych programem. Wyniki posłużą wypracowaniu wniosków dotyczących występowania krótkowzroczności oraz innych wad wzorku wśród uczniów objętych edukacją wczesnoszkolną. Sformułowane zostaną również wytyczne dotyczące konkretnych działań, jakie należy podjąć, aby skutecznie zmniejszyć ryzyko występowania krótkowzroczności.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Minister zdrowia zapowiada pilotaż programu leczenia e-uzależnień [WYWIAD]

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.