Mieć serce w dobrej kondycji: kardiolog radzi

oprac. maj
15-09-2016, 11:18

Problemy z sercem są najczęstszą przyczyną zgonów w Polsce - co drugi Polak umiera na serce. Co można zrobić, aby zmniejszyć śmiertelność spowodowaną chorobami układu krążenia, radzi dr nauk med. Jacek Chwiałkowski, kardiolog.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Zła dieta, stres, używki i brak ruchu przyczyniają się do osłabienia serca. Jak je wzmocnić? Dr nauk med. Jacek Chwiałkowski, kardiolog poleca kilka sposobów, dzięki którym nasze serce będzie w lepszej kondycji.

Pixabay.com
Zobacz więcej

Pixabay.com

Zdrowe jedzenie

Choroby układu krwionośnego często spowodowane są niewłaściwą dietą. Warto ograniczyć czerwone mięso, sól, cukier i tłuszcze zwierzęce. Zastąpmy je tłuszczami roślinnymi (oliwą, olejami, nasionami, awokado). W codziennej diecie nie zapominajmy o pomidorach, orzechach i warzywach strączkowych, które są źródłem potasu; gorzkiej czekoladzie, kakao, orzechach, płatkach - źródło magnezu; zbożach z pełnego przemiału, kiełkach i drożdżach - selen i chrom.

Trzeba pić dużo wody - minimum 2 litry dziennie. Kto ma nadwagę - niech postara się zrzucić zbędne kilogramy. 

Czas na relaks

Długotrwały stres i zmęczenie mogą prowadzić do zmian w organizmie, kończących się zawałem. Regularny odpoczynek jest niezwykle istotny dla pracy serca. Dlatego warto zadbać o siebie siebie - czytajmy, słuchajmy muzyki albo medytujmy, raz na jakiś czas zróbmy sobie prezent w postaci masażu czy choćby relaksującej kąpieli. Nie zapominajmy o urlopie!

Nic tak nie odstresowuje jak ruch. Aktywność fizyczna obniża ciśnienie krwi, poprawia elastyczność naczyń krwionośnych i wzmacnia mięsień sercowy. Wystarczy kilkanaście minut ruchu dziennie, by zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia. Dobre są przejażdżki rowerowe (do pracy, sklepu, parku), spacery (choćby kilka przystanków w drodze do pracy), wchodzenie po schodach (zrezygnuj z jazdy windą i ruchomych schodów)– pokonanie kilku stopni w ciągu dnia nie spowoduje znacznego zmęczenia, a wzmocni wytrzymałość organizmu.

Oczyszczanie organizmu i profilaktyka

Substancje smoliste, nadmiar alkoholu i cukru nie tylko zatruwają wątrobę i płuca, ale negatywnie wpływają też na pracę serca - warto je ograniczyć. A w oczyszczeniu organizmu pomogą:

  • Picie dużej ilości wody każdego dnia
  • Jedzenie świeżych warzyw i owoców
  • Przebywanie na świeżym powietrzu
  • Regularna aktywność fizyczna

Lecz infekcje - wirusy, które powodują grypę, mogą wywołać niebezpieczne powikłania. Pamiętaj o badaniach profilaktycznych i szczepieniach. 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. maj

Najważniejsze dzisiaj
Puls Medycyny
Kardiologia / Mieć serce w dobrej kondycji: kardiolog radzi
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.