Mężczyzno - ćwicz dla zdrowia kości

MAT
opublikowano: 15-07-2015, 16:02

Proste, lecz wymagające siły ćwiczenia zapobiegają utracie masy kości u mężczyzn w średnim wieku. Wystarczą dwie godziny tygodniowo.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Badacze z University of Missouri odkryli, że ogólnie zdrowym, ale mającym osłabione kości mężczyznom pomóc mogą takie ćwiczenia jak podnoszenie ciężarów czy podskoki.

"Podnoszenie ciężarów stosuje się, aby zwiększyć masę mięśniową, ale mniej badań sprawdzało, co dzieje się z kośćmi w czasie tego rodzaju ćwiczeń." - mówi prof. Pam Hinton, autorka badania. "Ćwiczenia te można zalecić w celu cofnięcia związanych z wiekiem ubytków kości." - przekonuje uczona.

Jednak muszą mieć one odpowiedni charakter. "Tylko kości, które są mechanicznie obciążane stają się silniejsze, więc wybraliśmy ćwiczenia obciążające biodra i kręgosłup." - opowiada prof. Hinton. Uczestnicy wykonywali więc przysiady, martwe ciągi, wypady w przód czy wyciskanie nad głową." -

Program trwał 12 miesięcy. Panowie ćwiczyli od 60 do 120 minut tygodniowo, przyjmowali też witaminę D i suplementy z wapniem. Z czasem zwiększano intensywność wysiłku, a wybrane tygodnie były przeznaczone na odpoczynek.

Udało się osiągnąć zamierzony efekt. Po 6 miesiącach znacząco zwiększyła się masa kości ochotników. Efekt jednak zależał częściowo od rodzaju ćwiczeń. Na przykład na kości miedniczne działało tylko podnoszenie ciężarów.

Ćwiczenia nie stanowiły przy tym problemu dla uczestników programu. Mężczyźni mówili o niewielkim zmęczeniu i bólu, które zmniejszało się z czasem trwania projektu.

Wykorzystane przez prof. Hinton ćwiczenia są proste, nie wymagają skomplikowanego sprzętu i nie zabierają wiele czasu, dlatego badaczka zaleca je w ramach profilaktyki.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MAT

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.