MEiN uelastycznia wymagania w kształceniu praktycznym medyków. Opublikowano projekt

JW/PAP
opublikowano: 23-12-2021, 16:14

W czwartek (23 grudnia) na stronie RCL ukazał się projekt noweli rozporządzenia ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
MEiN wprowadza nowe regulacje w kształceniu praktycznym medyków.
Fot. Pixabay

Uelastycznienie wymagań dotyczących odbywania i zaliczania w roku akademickim 2021/2022 zajęć kształtujących umiejętności praktyczne na studiach przygotowujących do wykonywania m.in. zawodu lekarza przewiduje projekt noweli rozporządzenia, które opublikowało w czwartek Rządowe Centrum Legislacji.

ZOBACZ: Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego

Uelastycznienie wymagań w zajęciach praktycznych. O co chodzi?

"Celem projektowanego rozporządzenia jest uelastycznienie wymagań dotyczących odbywania i zaliczania w roku akademickim 2021/2022 zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych na studiach przygotowujących do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty lub ratownika medycznego" - czytamy w uzasadnieniu projektu.

Z projektu wynika, że studenci, którzy w trakcie roku akademickiego 2021/2022 będą wykonywali czynności w ramach zadań realizowanych przez podmioty lecznicze lub służby sanitarno-epidemiologiczne w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, będą mogli ubiegać się o zaliczenie części zajęć lub grup zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, do których w programie studiów zostały przypisane efekty uczenia się obejmujące umiejętności praktyczne, które nabyli w czasie wykonywania tych czynności. Zaznaczono, że jest to rozwiązanie epizodyczne.

"Rozwiązanie to pozwoli, aby wykonywanie przez studentów czynności polegających np. na przeprowadzaniu przez telefon wywiadu epidemiologicznego, pomocy w monitorowaniu stanu osób odbywających, kwarantannę lub podlegających izolacji, czy uczestniczeniu w sprawowaniu opieki nad pacjentami, mogło zostać zaliczone przez uczelnię w roku akademickim 2021/2022, jako odbycie części zajęć kształtujących umiejętności praktyczne, w tym zajęć praktycznych i praktyk zawodowych, w związku z nabyciem lub pogłębieniem przez studentów umiejętności w danym zakresie" - czytamy.

Nowe przepisy mają zachęcać studentów do walki z pandemią

W myśl nowych przepisów uczelnia będzie mogła dokonać zaliczenia studentowi przedmiotowych zajęć, uwzględniając informacje o liczbie godzin i charakterze wykonywanych czynności zawarte w zaświadczeniu wydanym przez podmiot, w którym student je wykonywał.

Jak napisano, proponowane rozwiązania mają stanowić mechanizm zachęcający studentów kształcących się na tych studiach do podejmowania działań wspierających podmioty lecznicze i służby sanitarno-epidemiologiczne w przeciwdziałaniu epidemii wirusa SARS-CoV-2. Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Uzgodnienia projektu potrwają do 28 grudnia br.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Eksperci o studiach medycznych w pandemii: nauka zdalna to nauka żadna. Co mogłoby pomóc?

Obowiązek szczepień dla medyków. Jest projekt

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.