MEiN przeznaczy 180 mln zł na dodatkowe zajęcia psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów

  • Katarzyna Lisowska
opublikowano: 09-02-2022, 09:14

Od marca w szkołach będzie możliwe organizowanie dodatkowych zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Na ten cel przeznaczono 180 mln zł – poinformowała wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
180 mln zł resort edukacji przeznaczy na organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
iStock

– Badania wskazują, że po pandemii niezbędne jest szybkie, profesjonalne dodatkowe wsparcie, jeśli chodzi o dzieci i młodzież w szkołach ogólnodostępnych. W ciągu ostatnich dwu lat szczególnie dzieci starsze przebywały dużo na nauczaniu zdalnym (...). Pogorszyła się ich kondycja psychiczna – powiedziała wiceminister edukacji Marzena Machałek we wtorek (8 lutego) na konferencji prasowej.

3 mln dodatkowych zajęć psychologiczno-pedagogicznych w szkołach

Dlatego resort edukacji przygotował dodatkowe środki, które pozwolą uruchomić zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jak podała wiceminister, na ten cel przeznaczono 180 mln zł, co pozwoli na realizację ponad 3 mln dodatkowych zajęć.

Pieniądze w części oświatowej subwencji ogólnej na pomoc psychologiczno-pedagogiczną na rok 2022 zostaną zwiększone o 31 proc.

Zajęcia także w palcówkach niepublicznych

Jak informuje MEiN, od 1 marca 2022 r. publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i szkoły artystyczne, realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego będą mogły realizować zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin.

Wsparcie będzie obejmowało organizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne i innych zajęć o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w tym zakresie.

Chodzi także o organizację wszelkich zajęć, które wskaże nauczyciel, dyrektor, jako potrzebne w danej szkole – dodała wiceminister Machałek.

Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych. W zależności od potrzeb uczniów będą mogły być prowadzone również przez innych specjalistów.

Szczegółowe kwestie w tym zakresie zostaną uregulowane w przepisach rozporządzenia ministra edukacji i nauki, zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Psychologia i psychiatria
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
×
Psychologia i psychiatria
Wysyłany raz w miesiącu
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych jest Bonnier Healthcare Polska.

Do 21 lutego dyrektorzy szkół będą mogli zgłaszać zapotrzebowanie na środki ze wskazaniem liczby godzin, które chcą realizować w swojej placówce. Zajęcia powinny zostać zrealizowane do 20 grudnia 2022 r.

MEiN podał, że szacunkowa liczba godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej wyniesie:

  • w szkole liczącej 100 uczniów – 63 dodatkowe godziny zajęć,
  • w szkole liczącej 200 uczniów – 127 dodatkowych godzin zajęć,
  • w szkole liczącej 300 uczniów – 191 dodatkowych godzin zajęć,
  • w szkole liczącej 400 uczniów – 255 dodatkowych godzin zajęć,
  • w szkole liczącej 500 uczniów – 319 dodatkowych godzin zajęć,
  • w szkole liczącej 600 uczniów – 383 dodatkowe godziny zajęć.

Będą też dodatkowe pieniądze na psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, logopedów

Wiceminister poinformowała także, że w budżecie państwa oprócz dodatkowych środków na organizację specjalnych zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej przeznaczono 520 mln zł na zatrudnienie w szkołach ogólnodostępnych od 1 września większej liczby specjalistów: psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, logopedów. Podała, że łącznie na dodatkowe wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów przeznaczone zostało 700 mln zł.

Wiceminister Machałek powiedziała, że w szkołach ogólnodostępnych jest obecnie 21 tys. specjalistów. Resort chcemy tę liczbę zwiększyć do 38-40 tys. Wymiar zatrudnienia będzie zależny od liczby uczniów.

Dodała, że ministerstwo przygotowuje rozwiązania, które będą integrowały międzyresortowo działania wspierające dziecko zagrożonego niepełnosprawnością od pierwszych tygodni.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Gwałtowny wzrost liczby prób samobójczych wśród dzieci i nastolatków. Najnowsze dane

Będzie więcej pieniędzy na psychiatrię. Wiceminister Gadomski podaje liczby

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: OPR.KL, PAP

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.