Lekarze powinni mówić zrozumiale i być życzliwi
Aż 64 proc. pacjentów oczekuje od szpitalnych lekarzy przede wszystkim wyjaśnienia wszystkich kwestii związanych z planowanym zabiegiem bądź badaniem. Podobny odsetek ankietowanych liczy też na większą życzliwość personelu medycznego – wynika z badania przeprowadzonego w ramach Ogólnopolskiej Kampanii Edukacyjnej „Zdrowe Szpitale”.
Jak pokazują wyniki badania, dla większości respondentów bardzo ważne są zupełnie podstawowe standardy obsługi szpitalnej. Aż 64 proc. chce być kompleksowo informowana przez lekarza prowadzącego. Istotna jest dla nich wiedza zarówno o planowanych badaniach i zabiegach, postępowaniu w przypadku pogorszenia lub braku poprawy stanu zdrowia, jak i o postępowaniu po wypisaniu za szpitala. Ponad połowa ankietowanych oczekuje też, że wiadomości udzielane przez lekarzy o stanie ich zdrowia, a także o zastosowanych sposobach leczenia będą zrozumiałe i przekazywane prostym językiem (53 proc.).
„W sytuacji zagrożenia zdrowia chęć otrzymania kompleksowej i zrozumiałej informacji na temat sposobu leczenia jest naturalna. Wyniki badania pokazują, że umiejętność komunikacji jest jedną z najbardziej oczekiwanych kompetencji lekarzy” – komentuje Marcin Szulwiński, jeden z inicjatorów kampanii, prezes Grupy Nowy Szpital.
Badanie zostało zrealizowane na próbie prawie 3000 osób z całej Polski. Jest elementem rozstrzygniętego właśnie konkursu „Uzdrowić Szpitale”. Mieszkańcy ponad 50 powiatów wypowiadali się na temat swoich oczekiwań dotyczących szpitalnych oddziałów, izb przyjęć oraz personelu medycznego. Do jak najliczniejszego wypełniania ankiety na ten temat zachęcały samorządy zgłoszone do konkursu. Zwycięzcą został powiat namysłowski, zyskując tytuł „Samorząd dbający o szpital 2012”. Na kolejnych miejscach uplasowały się powiaty: poddębicki, jarosławski, starogardzki i słubicki.

Źródło: Puls Medycyny
Podpis: ESZ