Krótkie sesje z podskokami chronią seniorów przed złamaniami

MAT
opublikowano: 16-09-2015, 12:20

Już dwie minuty podskoków dziennie wzmacniały kości bioder u mężczyzn po 65. roku życia. Poprawa następowała m.in. w miejscach szczególnie narażonych na uszkodzenie.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Zobacz więcej

Loughborough University

W badaniu o wdzięcznej nazwie "Hip Hop" uczeni z Loughborough University poprosili 34 zdrowych, starszych niż 65 lat mężczyzn, aby przez dwie minuty dziennie skakali na jednej nodze. Panowie wykonywali przy tym dodatkowe ruchy w różnych kierunkach, tak aby zróżnicować napięcie i obciążenie przykładane do kości udowej. Autorzy eksperymentu wybrali skoki na jednej nodze, ponieważ pozwoliły one porównać obciążaną kończynę z drugą, nieużywaną podczas podskoków.

"Wiemy, że ćwiczenia mogą zwiększyć wytrzymałość kości i chcieliśmy sprawdzić takie, które będą łatwe i które można będzie łatwo wykonać w domu" - tłumaczy autorka eksperymentu dr Sarah Allison.

Ćwiczenia poskutkowały. Badanie z użyciem tomografii komputerowej pokazało, że po roku regularnych podskoków pojawił się wzrost gęstości w kościach obciążanych nóg, który sięgał nawet 7 proc. Co ważne, kości wzmacniały się także w najcieńszych, najbardziej zagrożonych złamaniem miejscach.

"Biorąc pod uwagę procenty, poprawę, jaką zobaczyliśmy u zdrowych mężczyzn już po roku podskakiwania można z korzyścią porównać z zyskami, jakie wiążą się z zastosowaniem leków u kobiet z osteoporozą" - mówi dr Ken Poole, uczestniczący w badaniu reumatolog.

Uczeni podkreślają jednak, że nie wiadomo, czy u kobiet z osteoporozą efekt byłby podobny, ani czy ćwiczenia byłyby dla nich bezpieczne. Selekcja mężczyzn do badania uwzględniała bowiem bezpieczeństwo, a obciążenie było wprowadzane stopniowo.

Loughborough University via Medical News Today

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MAT

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.