Królik a sprawa polska

Marta Markiewicz
opublikowano: 22-11-2017, 00:00

Myśląc o króliczkach, część społeczeństwa wyobraża sobie małe, puchate zwierzątka, podczas gdy skojarzenia innych płyną w stronę popularnego magazynu dla dorosłych mężczyzn. Co kierowało komitetem sterującym Narodowego Programu Zdrowia Publicznego, który zdecydował o wydatkowaniu ponad 2 mln złotych na królikową kampanię, tego zapewne nigdy się nie dowiemy. Jak wiadomo, sukces ma wielu ojców, porażka jest sierotą.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Dlaczego piszę o ministerialnej akcji w kontekście porażki? Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem prof. Jerzego Bralczyka, który wyraźnie wskazał, że konotacje językowe królików z płodnością są jednoznacznie negatywne. Królicze nawiązania nie znalazły również zrozumienia w oczach par zmagających się z niepłodnością. „Nie jestem króliczycą!!! (…) Nie mogę mieć dzieci na pewno nie dlatego, że się tym stresuję, jem niezdrowo albo nie uprawiam sportu!!! Jestem niepłodna (bezpłodna nawet!), bo TO JEST CHOROBA!!!” — napisała jedna z pacjentek na forum wsparcia Stowarzyszenia na Rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji Nasz Bocian. Trudno się również nie zgodzić ze złośliwą sugestią komentatorów o konieczności powołania urzędu cenzury i dobrego smaku, który zamiast kontrolowania reklam leków czy suplementów, powinien oceniać ministerialne utwory. 

Jedynym mierzalnym efektem tej kampanii jest światowy rozgłos. O polsko-króliczym sposobie na dzietność napisała agencja Associated Press, a za nią powtórzyły m.in.: „Independent”, „New York Times”, „Guardian”, „Euro News” „Washington Post”, „Daily Mail”, „USA Today” czy telewizja Fox News. Nie można jednak napisać, że w zagranicznych publikacjach wydźwięk ministerialnego spotu był pozytywny. Być może tym razem autorom filmiku przyświecała idea: „nie ważne jak mówią, byleby nie przekręcali nazwy kraju”. 

 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Marta Markiewicz

× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.