Kontrowersyjna lojalność aptek

Ewa Szarkowska
24-05-2004, 00:00

Samorząd aptekarski żąda likwidacji programów lojalnościowych. Uważa, że noszą znamiona nieuczciwej konkurencji i są niezgodne z prawem farmaceutycznym.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Władze Naczelnej Izby Aptekarskiej wezwały hurtownię Phoenix Pharma do wycofania się z programu ?Centrum Diabetyka". Przypomnijmy, że chodzi o inicjatywę, w wyniku której kilkaset aptek w Polsce oferuje insuliny importowane po niższych cenach. Pisaliśmy o tym w PM nr 2, 3, 5/2004.
Samorząd zawodowy aptekarzy uważa, że przekazywanie informacji o tym, że Centrum prowadzi specjalistyczne apteki dla diabetyków, gdzie przyjmują specjaliści diabetolodzy, jest sprzeczne z obowiązującym prawem farmaceutycznym. Protestuje także przeciwko szerzeniu informacji, że apteki objęte programem ?Centrum Diabetyka" mają najszerszy czy wręcz pełny asortyment leków, a ich ceny są dostosowane do limitów. Zdaniem aptekarzy, sugeruje to, że oferta aptek nie objętych programem jest niepełna, a ceny leków - wyższe.
?Stanowczo protestujemy przeciwko praktykom, które w ocenie społeczeństwa różnicują apteki na lepsze, bo wskutek programu lojalnościwego oferują tańszy lek, i te gorsze, które zgodnie z przepisami stosują ceny urzędowe. Wystosowaliśmy oficjalne pismo do firmy Phoenix, uznając, że jej działania nie są pożądane na rynku dystrybucji detalicznej leków. Rozważamy także możliwości podjęcia wobec firmy postępowania prawnego" - powiedział na konferencji prasowej 20 maja w Warszawie Andrzej Wróbel, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.
Samorząd aptekarski przekonuje, że tzw. programy lojalnościowe są zjawiskiem negatywnym, ponieważ pozwalają na tworzenie się nieformalnych ekonomicznych powiązań pomiędzy producentami, dystrybutorami i detalistami. I dlatego powinno być zbadane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. ?Tym bardziej, że także inne firmy farmaceutyczne zaczęły stosować mechanizm, polegający na tym, iż przedstawiają w ofercie leki po niższych cenach i kierują je tylko do określonych hurtowni. Z naszych informacji wynika, że takimi programami lojalnościowymi obejmuje się też leki generyczne" - twierdzi A. Wróbel.
W połowie maja prezesi wszystkich okręgowych rad aptekarskich w kraju oraz prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej zaapelowali do dystrybutorów i hurtowni farmaceutycznych działających w Polsce o podjęcie rozmów na temat obecnej sytuacji na rynku dystrybucji leków.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Ewa Szarkowska

Tematy
Puls Medycyny
Inne / Kontrowersyjna lojalność aptek
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.