Kolejny milion złotych odszkodowań za naruszenia praw pacjenta. Sprawy dotyczą m.in. komplikacji przy porodzie

KM/RPP
opublikowano: 24-06-2022, 11:55

Jak informuje Rzecznik Praw Pacjenta, zakończone w ostatnich tygodniach sprawy przyniosły, na mocy zawartych ugód sądowych i pozasądowych, odszkodowania w łącznej kwocie blisko miliona złotych.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Wśród zakończonych ugodą spraw było m.in. roszczenie wobec szpitala, którego personel nie dochował standardów opieki okołoporodowej.
Fot. Pixabay

Z doświadczenia Rzecznika Praw Pacjenta wynika, że podmioty lecznicze coraz częściej decydują się na ugodowe rozwiązywanie sporów, nie chcą toczyć kosztownych procesów.

Przykładowe odszkodowania za komplikacje przy porodzie

Jak wskazuje RPP, spośród zakończonych w ten sposób spraw na szczególną uwagę zasługuje roszczenie wobec szpitala, którego personel nie dochował standardów opieki okołoporodowej. Mimo że w trakcie porodu dochodziło do spadków tętna u dziecka do poziomu świadczącego o poważnym stanie niedotlenienia, personel medyczny nie podjął działań zmierzających do przyspieszenia porodu. Dziecko urodziło się w ciężkim stanie, bez oddechu. Reanimacja przywróciła funkcje życiowe, jednak niedotlenienie mózgu spowodowało poważną niepełnosprawność dziecka. Podmiot leczniczy zgodził się na zapłatę wysokiego zadośćuczynienia oraz wypłatę comiesięcznej renty.

Kolejna zakończona sprawa również dotyczyła porodu i zwlekania z przeprowadzeniem cesarskiego cięcia. Noworodek w stanie ciężkim został wydobyty z zielonych wód płodowych. Mimo przewiezienia do specjalistycznego ośrodka, po tygodniu zmarł. Ubezpieczyciel szpitala nie uznał roszczenia zadośćuczynienia z tytułu naruszenia praw pacjenta, w związku z czym Rzecznik Praw Pacjenta wstąpił do procesu cywilnego na prawach prokuratora. W wyniku podjętych negocjacji rodzice dziecka otrzymali wysokie zadośćuczynienie za krzywdę i stratę, której doznali.

Skutki podania niewłaściwej szczepionki

Ugodę zwarto również w sprawie dotyczącej podania dziecku niewłaściwej szczepionki. Na skutek niezachowania należytej staranności przez personel medyczny przychodni podana została inna szczepionka niż wybrana przez rodziców i do której zakwalifikował dziecko lekarz. Zaniedbanie to naraziło dziecko na podwyższone ryzyko działań niepożądanych oraz nieosiągnięcie właściwego poziomu odporności. W odpowiedzi na wystosowane przez Rzecznika wezwanie do zapłaty podmiot leczniczy zapłacił rzecz małoletniego pacjenta satysfakcjonujące zadośćuczynienie. Sprawa została zatem zakończona bez udziału sądu.

Źródło: RPP

ZOBACZ TAKŻE: Ponad 800 wniosków w ramach Funduszu Kompensacyjnego Szczepień

Prawo w medycynie
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
×
Prawo w medycynie
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych jest Bonnier Healthcare Polska.

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.