Kierownik 
nie odpowiada 
za reklamę apteki

Sławomir Molęda
opublikowano: 05-04-2012, 00:00

Działania prezesa Grzegorza Kucharewicza wpisują się w charakterystyczną dla samorządu aptekarskiego politykę ograniczania wolnej konkurencji na rynku aptecznym. Wydany przez NIA komunikat dla kierowników aptek zdaje się wykraczać poza kompetencje tego samorządu, jak również poza zakres zadań przypisanych kierownikowi apteki.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Przypomnę, że polityka samorządu aptekarskiego spotkała się z negatywną oceną Sądu Najwyższego, który w wyroku z 5 października 2000 r. (III SZ 5/00) uchylił niektóre postanowienia Kodeksu etyki aptekarza, jako wprowadzające praktyki monopolistyczne. Mowa o postanowieniach zakazujących obniżania cen za produkty refundowane, stosowania kart stałego klienta oraz otwierania nowych aptek w najbliższym sąsiedztwie już istniejących bądź przyjmowania stanowiska kierownika w takich aptekach.

Ustawa o refundacji wyraźnie zakazała obniżania cen i stosowania innych działań marketingowych, lecz tylko w stosunku do produktów refundowanych. Wykluczenie stosowania programów lojalnościowych czy rabatowych w stosunku do produktów nierefundowanych jest wątpliwe, ponieważ nie znajduje jednoznacznego potwierdzenia w treści zakazu reklamy działalności aptek, lecz opiera się na wykładni przyjętej przez Inspekcję Farmaceutyczną (zob. „Czy programy lojalnościowe podpadają pod zakaz reklamy?”, „Puls Farmacji” nr 2 (63) z 7 marca br., s. 23). Niezwykła aktywność, z jaką NRA zwalcza działania marketingowe w aptekach, jest zatem nie tyle wyrazem dbałości o praworządność środowiska aptekarskiego, co determinacji w walce o realizację swoich celów.

Zadania kierownika apteki 
zostały wyliczone w Pra-wie farmaceutycznym. Żaden z przepisów nie wskazuje na to, by odpowiedzialność za prowadzenie apteki, która ciąży na kierowniku, obejmowała również działalność marketingową prowadzoną przez podmiot prowadzący aptekę bądź przez jego kontrahentów. Odpowiedzialność zawodowa, której podlegają kierownicy aptek, dotyczy — jak sama nazwa wskazuje — postępowania sprzecznego z zasadami etyki i deontologii zawodowej oraz przepisami prawa dotyczącymi wykonywania zawodu farmaceuty. A zakaz reklamy nie dotyczy, moim zdaniem, wykonywania zawodu farmaceuty, lecz prowadzenia apteki jako przedsiębiorstwa w ramach działalności gospodarczej.


Prawo w medycynie
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
×
Prawo w medycynie
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska). Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Sławomir Molęda

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.