Karetka wyposażona w ECMO dla szpitala klinicznego we Wrocławiu

EG/PAP
opublikowano: 03-09-2020, 09:00

Najnowocześniejsza karetka typu kontenerowego, wyposażona m.in. w ECMO – urządzenie, które zastępuje pracę serca i płuc – będzie służyć pacjentom Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu. To drugi tego typu ambulans w Polsce.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

O karetce wyposażonej w nowoczesny sprzęt poinformował rektor Uniwersytetu Medycznego i szef Centrum Chorób Serca w USK prof. dr hab. n. med. Piotr Ponikowski.

iStock

"Dzięki tej karetce jesteśmy w stanie zapewnić dojazd z każdego zakątka miasta czy regionu chorym, którzy są w najcięższym, krytycznym stanie zagrożenia życia i do tej pory nie mieli żadnych szans. Dzięki wspomaganiu nie umrą i dotrą do naszego szpitala, gdzie nasza kadra zastosuje interwencyjne leczenie” - powiedział na konferencji prasowej prof. Ponikowski.

Podkreślił, że wrocławski szpital chce być "takim ośrodkiem dla najcięższych przypadków, dla chorych, którzy dotychczas nie mieli żadnych szans”.

"Chcę podziękować panu prezydentowi Wrocławia Jackowi Sutrykowi za to, że zareagował i wsparł nas nie tylko w zakupie tej karetki kwotą miliona złotych, ale w sumie otrzymaliśmy dwa miliony zł wsparcia, gdy pandemia się zaczynała” – dodał dyrektor USK Piotr Pobrotyn.

Szef kliniki anestezjologii i intensywnej terapii USK prof. Waldemar Goździk podkreślił, że karetka ma nieograniczone możliwości „leczenia i transportu chorego z niewydolnością oddechową i krążeniową”.

"Marzyliśmy o takim sprzęcie. Pomoże w leczeniu i transporcie chorych z niewydolnością nie tylko spowodowaną Covid, ale też i grypą, co również jest wielkim problemem. Przede wszystkim jednak myślimy o chorych po wstrząsie kardiogennym, którego skutkiem jest duża śmiertelność takich pacjentów. Chcemy stworzyć program, dzięki któremu będą oni trafiali sprawnie do naszego ośrodka” - powiedział.

Karetka, która kosztowała ponad 1,1 mln zł. Jest wyposażona w aparat ECMO do pozaustrojowego natlenienia krwi, 5 pomp infuzyjnych, respirator, defibrylator, dwie butle tlenowe, nosze elektryczne o wyporności 320 kg, czyli przystosowane do ciężkich pacjentów. Akumulatory dają napięcie elektryczne 220 V, dzięki czemu mogą działać w transporcie wszystkie urządzenia. Wymiary tzw. kontenerowe pozwalają na przejazd trzech pracowników medycznych w części karetkowej i czwartej osoby na miejscu pasażera.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG/PAP

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.