Kara za wycieczki dla lekarzy

Redakcja
opublikowano: 04-09-2009, 00:00

2,3 mld dolarów musi zapłacić Pfizer, światowy gigant farmaceutyczny, za nielegalny marketing swoich leków w USA. Specjaliści przyznają, że to jednak mało prawdopodobne, by zmienić obecnie stosowane praktyki firm farmaceutycznych w tym zakresie.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
To rekordowa kara w historii amerykańskiego sądownictwa. Pfizer zgodził się zapłacić wymienioną sumę, by uniknąć postępowania prokuratorskiego. Składa się na nią 1,3 mld dolarów tytułem grzywny za uchybienia przy sprzedaży leku przeciwzapalnego Bextra i 1 mld dolarów, który zostanie przeznaczony na odszkodowania dla pacjentów stosujących inne specyfiki firmy.

Pfizer przyznał się, że zachęcał do stosowania Bextry – obecnie wycofanej ze sprzedaży ze względu na zwiększanie ryzyka wystąpienia ataku serca lub udaru oraz stosowania w dawkach niezatwierdzonych przez Agencję ds. Żywności i Leków (FDA). Reuters podaje, że z dokumentów sprawy wynika iż, Pfizer nielegalnie promował też lek Geodon na schizofrenię, antybiotyk Zyvox i stosowany przy epilepsji specyfik Lyrica.

W ramach kampanii marketingowych Pfizer zabierał lekarzy na egzotyczne wycieczki i zapewniał luksusowe rozrywki. Teraz został zobowiązany do informowania na swojej stronie internetowej o wszelkich przypadkach wynagradzania lekarzy, nawet jeśli miało ono postać refundacji kosztów podróży czy innych wydatków.

Reuters informuje, że sześć osób, które ujawniły władzom sprzeczne z prawem praktyki Pfizera, otrzyma nagrody - w sumie ponad 102 mln dolarów, z czego ponad 51 mln przypadnie prawdopodobnie Johnowi Kopchinskiemu, byłemu przedstawicielowi handlowemu Pfizera.

Wątpliwe jednak, aby kara dla Pfizera przyczyniła się do zmian w sposobie promowania leków. Zdaniem amerykańskich ekspertów, zachęcanie lekarzy do przepisywania lekarstw niezgodnie z przeznaczeniem jest w USA – a zapewne także i w innych krajach – praktyką powszechną. Zalecane jest zaostrzenie regulacji, ale tak długo, jak długo osiągane zyski będą większe od potencjalnych kar, firmy farmaceutyczne nie będą skłonne do rewizji swojej polityki marketingowej.





Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Redakcja

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.