„Jest jak Jest - Mam wybór!” – rusza kampania „Amazonek”
Kampania edukacyjna skierowana jest do kobiet zmagających się z zaawansowanym rakiem piersi. Na terenie całej Polski odbędą się warsztaty i spotkania edukacyjne, a także prezentacja sztuki teatralnej „Jest jak jest”. W ramach kampanii powstaną też poradniki: o raku piersi oraz o roli komunikacji w chorobie nowotworowej.
Organizator kampanii – Federacja Stowarzyszeń „Amazonki” – chce edukować zarówno osoby chore, jak i te, które współuczestniczą w chorobie. Celem projektu jest uświadomienie, że zaawansowany rak nie powinien być tematem tabu, a z najbliższymi warto rozmawiać nawet na najtrudniejsze tematy związane z leczeniem. Równie istotny jest też partnerski dialog z lekarzem oraz świadomy wybór możliwości i drogi terapii.

„Kilkanaście lat temu partnerstwo w relacji lekarz-pacjent było praktycznie niemożliwe. Żadnej chorej nawet nie przyszło by na myśl, żeby zapytać lekarza, czy może nie widzi jakichś innych możliwość leczenia niż te, które zaproponował w pierwszej kolejności” – wyjaśnia Krystyna Wechmann, założycielka i Prezes Federacji Stowarzyszeń Amazonki.
Dodaje, że liczne kampanie edukacyjne poprawiły świadomość chorych, które wiedzą już, że mają jakiś wybór. Dzięki temu mogą współpracować z lekarzem na zasadach partnerskich.
Takie podejście jest szczególnie istotne w przypadku kobiet z zaawansowanym rakiem piersi, które mają dużo większą wiedzę i rozeznanie, bo przeszły już pierwszy etap choroby. Strach przed terapią jest już zupełnie inny, ponieważ zdają sobie sprawę z czym przyjdzie im się zmierzyć. Najważniejszy staje się wybór związany z jakością życia.
Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld, onkolog warszawskiego Centrum Onkologii im. Marii Curie-Skłodowskiej także podkreśla, że relacja pacjent – lekarz w ostatnich latach uległa poprawie. Medycyna paternalistyczna odchodzi do lamusa, a lekarz staje się partnerem, z którym wspólnie podejmuje się decyzje.
„Oczywiście w pewnych sytuacjach jest to dla lekarza łatwiejsze, a w innych trudniejsze. Jednak moim zdaniem to lepsza opcja, ponieważ dzięki temu powstaje porozumienie co do celów, jakie chcemy wspólnie z chorym osiągnąć za pomocą terapii” – tłumaczy dr Jagiełło-Gruszfeld.
Dodaje, że zgodnie z zaleceniami European Society for Medical Oncology (ESMO) przy wyborze metod terapii lekarz powinien brać pod uwagę w pierwszej kolejności względy medyczne, ale równie ważne powinny być preferencje pacjenta, jego status socjoekonomiczny i psychologiczne aspekty leczenia.
„Kiedy przechodzimy do szczegółów, możemy się zastanowić, czy lepsza w danym przypadku jest opcja podawania leku dożylnie, czy też doustnie. W większości sytuacji lepszą opcją jest leczenie doustne, ponieważ jest mniej stresujące, nie wiąże się z iniekcją, czy zabiegiem. Wyjątkiem są oczywiście pacjenci, którzy cierpią na demencję i mogą zapomnieć o przyjęciu leku lub też ci, którzy mają problemy z przełykaniem, czy też wchłanianiem leku” – dodaje onkolog.
Kampania kierowana jest zarówno do osób, u których nastąpił nawrót choroby, co może zdarzyć się po roku, ale także po pięciu, czy piętnastu latach, jak i do kobiet, które zachorowały pierwszy raz.
Od jakiegoś czasu lekarze podkreślają, że rak piersi został zaliczony do chorób przewlekłych, co daje to zupełnie inną perspektywę, bo kiedy choroba powróci, można powiedzieć, że to już nie jest wyrok.
Ogólnopolska kampania edukacyjna
„Jest jak Jest - Mam Wybór!” to kampania długofalowa. Amazonki będą mówić o problemach leczenia raka w kontekście medycznym, psychologicznym oraz społecznym.
Osią kampanii będzie odgrywana w wielu miastach w Polsce inspirująca sztuka teatralna pod tytułem „Jest jak jest”, przygotowana na podstawie autentycznej historii opisanej w książce Maliny Stahre-Godyckiej „Dwie kobiety – jedna nadzieja”.
W ramach akcji odbędą się badania ankietowe wśród onkologów i kobiet chorych na raka, które są w trakcie terapii lub ją zakończyły. Ankiety mają na celu pokazanie, jak problematyka wyboru dostępnych metod leczenia postrzegana jest przez lekarzy, a jak przez pacjentów. Organizatorki kampanii podkreślają, że nie chodzi tu o szukanie różnic, ale o budowanie płaszczyzny do dialogu.
W ramach wydarzeń kampanijnych planowane jest także zorganizowanie cyklu warsztatów i spotkań edukacyjnych w całej Polsce, zrealizowanie spotu kampanijnego, a także filmów o historii i przyszłości Federacji z udziałem m.in.: Krystyny Wechmann, Prezes Federacji Stowarzyszeń „Amazonki”, aktorki Hanny Śleszyńskiej praz pisarki - Krystyny Kofty. Amazonki napiszą też poradnik o raku piersi oraz dedykowany chorym i ich bliskim poradnik „Jest jak jest”, o roli komunikacji w chorobie nowotworowej.
Więcej na temat kampanii przeczytasz tutaj.
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Materiał partnera