Jeść czy nie jeść śniadanie – wciąż aktualne pytanie

IKA
opublikowano: 20-03-2019, 16:09

Wielu dietetyków i naukowców twierdzi, że codzienne spożywanie śniadań może pomóc w odchudzaniu. Czy rzeczywiście tak jest? Metaanaliza, której wyniki zostały niedawno opublikowane w „British Medical Journal”, pokazała brak wpływu spożywanego (lub nie) śniadania na masę ciała.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Badacze z Monash University w Melbourne w Australii przeanalizowali 13 randomizowanych badań z ostatnich 28 lat, głównie przeprowadzonych w USA i Wielkiej Brytanii. Okazało się, że osoby spożywające śniadania przyjmują średnio 260 kcal dziennie więcej i ważą 0,44 kg więcej niż osoby opuszczające śniadania. A zatem zalecanie spożywania śniadań jako metoda na zmniejszenie masy ciała – według tej metaanalizy – nie znajduje uzasadnienia.

Z metaanalizy opisanej w "BMJ" wynika, że osoby spożywające śniadania przyjmują średnio 260 kcal dziennie więcej i ważą 0,44 kg więcej niż osoby opuszczające śniadania.
Zobacz więcej

Z metaanalizy opisanej w "BMJ" wynika, że osoby spożywające śniadania przyjmują średnio 260 kcal dziennie więcej i ważą 0,44 kg więcej niż osoby opuszczające śniadania. iStock

Czy to oznacza, że nie należy jeść śniadań? Australijscy naukowcy ostrzegają przed wyciąganiem zbyt pochopnych wniosków i radzą, by w tej kwestii interpretować wyniki z ostrożnością ze względu na zróżnicowaną jakość badań.

W komentarzu do metaanalizy prof. Tim Spector, epidemiolog genetyki z King’s College London, podkreśla, że:

  • Dotychczasowe przekonanie opierało się na założeniu, że spożycie śniadania poprawia metabolizm, a ominięcie go powoduje, że więcej jemy w późniejszych porach, kiedy metabolizm jest obniżony. Jednak jest coraz więcej doniesień, które pokazują, że pomijanie śniadań może pomóc zmniejszyć masę ciała.
  • Kwestionowane jest także założenie spożywania większej liczby mniejszych posiłków, aby uniknąć obciążeń związanych z trawieniem dużych posiłków. Pojawiają się bowiem badania sugerujące korzyści z dłuższych przerw między posiłkami. Może to wiązać się z aktywnością mikrobiomu jelitowego – być może tworzące go mikroorganizmy też potrzebują odpoczynku i regeneracji.

Zdaniem autora, który przyznaje, że z przyjemnością spożywa śniadania, prawdopodobnie nie ma uniwersalnej reguły i różne osoby mogą mieć inaczej zaprogramowany rytm dobowy. Ważne jest, czy odczuwa się głód w godzinach porannych.

Źródło: Vademecum, naukowy biuletyn internetowy Servier.

ZOBACZ TAKŻE: Nie schudniesz, zamęczając się na siłowni i stosując drakońską dietę

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: IKA

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.