Jedzmy jajka na śniadanie. Nie tylko w Wielkanoc

Iwona Kazimierska
opublikowano: 29-03-2013, 13:55

Śniadanie bogate w proteiny pomaga uniknąć niezdrowych przekąsek w godzinach wieczornych – twierdzi Heather Leidy, adiunkt z Department of Nutrition and Exercise Physiology University of Missouri.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Chociaż śniadanie powinno być najważniejszym posiłkiem dnia, 60 proc. młodych Amerykanów konsekwentnie je pomija. Trudno się więc dziwić, że ponad 25 proc. młodych mieszkańców USA ma nadwagę lub jest otyłych. Tymczasem – jak pokazują badania dr Heather Leidy – śniadanie bogate w białko znacząco poprawia kontrolę apetytu i zmniejsza niezdrowe pojadanie produktów wysokotłuszczowych i bogatych w cukry w godzinach wieczornych.
W kierowanym przez nią badaniu brało udział 20 otyłych osób lub z nadwagą w wieku 18-20 lat. Część z nich nie jadła śniadania, inni jedli normalne śniadanie z białkami i węglowodanami, jeszcze inni – śniadanie wysokobiałkowe (35 g) składające się z jaj i chudego mięsa wołowego, burritos, jajecznych gofry z musem jabłkowym i wołowych kiełbasek. Uzupełniali je greckim jogurtem lub twarogiem.
Przed kolacją wykonywano im skanowanie mózgu za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI) w celu obserwacji sygnałów odpowiedzialnych za kontrolę apetytu.
„Spożycie wysokobiałkowego śniadania prowadziło do zwiększonej pełności czy też sytości wieczorem, a także zmniejszenia aktywności tej części mózgu, która jest odpowiedzialna za kontrolę głodu. Wysokobiałkowe śniadanie zmniejszona również skłonność do pojadania wieczorem żywności o wysokiej zawartości tłuszczu i wysokiej zawartości cukru” – powiedziała Heather Leidy.
Jak podkreśla dr Leidy, osoby, które nie jadają śniadań, mogą być początkowo sceptycznie nastawione do spożywania posiłku w godzinach porannych. Jednak – jak zapewnia – na zmianę nawyków żywieniowych wystarczy trzy dni.
Kolejne badania powinny pokazać, czy regularne spożywanie wysokobiałkowego śniadania wpływa na regulację masy ciała u młodych ludzi.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Iwona Kazimierska

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.