Janusz Cieszyński: Nie pracujemy nad zmianą prawa dot. reklamy słodyczy

Katarzyna Lechowicz-Dyl, PAP
opublikowano: 12-09-2019, 13:19

Nie mamy projektów legislacyjnych zmieniających przepisy dot. reklamy słodyczy – powiedział we wtorek wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński. Ocenił też, że nie ma możliwości szybkiego wprowadzenia tzw. podatku cukrowego.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Wiceszef resortu był pytany na konferencji prasowej w Warszawie o ewentualność wprowadzenia w przyszłym roku tzw. podatku cukrowego oraz o możliwości zmiany przepisów dot. reklamy słodyczy w mediach, tak by nie były adresowane do dzieci.

Zobacz więcej

https://pixabay.com/pl/users/Skitterphoto-324082/

"Jakiekolwiek zmiany dotyczące opodatkowania muszą być zawsze wprowadzane z wyprzedzeniem. Jeśli popatrzymy na kalendarz prac parlamentu, wydaje się zupełnie oczywiste, że nie możemy mówić o tym, by jakikolwiek tego rodzaju podatek mógł funkcjonować w przyszłym roku" – powiedział Janusz Cieszyński.

Odnosząc się do kwestii reklamy słodyczy, wiceminister stwierdził, że "z punktu widzenia zdrowia nie powinna być kierowana do dzieci; powinna być robiona odpowiedzialnie".

Zaznaczył jednocześnie, że w resorcie "nie ma jakichkolwiek projektów legislacyjnych, które na tę chwilę mogłyby zmienić to, jak wyglądają regulacje dotyczące reklamy słodyczy". Podkreślił, że prowadzonych jest wiele kampanii profilaktycznych, edukujących m.in. o zdrowym stylu życia.

ZOBACZ TAKŻE: Resort zdrowia w nowym filmiku radzi, jak walczyć z otyłością [WIDEO]

Ograniczenie spożycia cukru zaleca m.in. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Walka z jego nadmierną konsumpcją, jak podkreśla WHO, ma uzasadnienie w zapobieganiu cywilizacyjnym chorobom przewlekłym, jak cukrzyca, choroby sercowo-naczyniowe i nowotwory.

Zgodnie z rekomendacjami WHO z 2015 r. cukry proste powinny stanowić do 10 proc. energii dostarczanej organizmowi, ale najkorzystniej byłoby ograniczyć je do 5 proc. Eksperci oceniają, że Polacy, w tym również dzieci, spożywają co najmniej dwa razy więcej cukru, niż rekomenduje WHO. Cukry proste to fruktoza i glukoza. W naturalny sposób obecne są w owocach, ale występują także w cukrze inwertowanym (mieszanina fruktozy i glukozy), wykorzystywanym przez branżę cukierniczo-piekarniczą, w syropie glukozowo-fruktozowym obecnym m.in. w serkach, jogurtach, słodyczach, napojach, ketchupach, dżemach, batonach, czekoladzie, płatkach śniadaniowych, sosach, musztardach i przetworach owocowo-warzywnych. Eksperci podnoszą, że w Polsce mimo mniejszych zakupów cukru w czystej postaci jego całkowita konsumpcja rośnie, szczególnie w formie wyrobów przetworzonych.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Raport NFZ o wpływie cukru na zdrowie Polaków: 1400 zgonów rocznie z powodu nadmiernego spożycia słodkich napojów

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Katarzyna Lechowicz-Dyl, PAP

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.