Jakich składników może brakować weganom

MAT
opublikowano: 17-03-2016, 23:24

Dietę opartą tylko na produktach roślinnych można polecać, ale wymaga ona wiedzy. Źle zaplanowana może prowadzić do niedoboru niektórych ważnych składników.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Zobacz więcej

Pixabay/CC0 Public Domain

Naukowcy z Mayo Clinic przeprowadzili analizę dostępnej literatury naukowej, aby sprawdzić, czy weganie ryzykują niedożywieniem. Jak podają badacze, w USA 2 proc. osób odżywia się w ten sposób. Powody są różne - chęć dbania o zdrowie, troska o środowisko naturalne, względy etyczne czy religijne.

Dietę opartą wyłącznie na roślinach można polecić, ale potrzebna jest odpowiednia wiedza i właściwie zaplanowanie żywienia - piszą badacze. Odkryli oni bowiem, że weganom może brakować kilku składników - głównie witaminy B12, żelaza, ferrytyny, wapnia oraz witaminy D. Okazało się przy tym, że niektóre osoby spożywają dużo produktów wysoko przetworzonych i nie zapewniają sobie odpowiedniej różnorodności warzyw czy owoców.

"Dowiedzieliśmy się, że niektóre ze składników, których niedobór ma znaczenie dla zaburzeń neurologicznych, anemii, wytrzymałości tkanki kostnej i innych kwestii zdrowotnych mogą być w wegańskiej diecie dostarczane w zbyt małej ilości" - mówi dr Heather Fields, autorka analizy. "Przeciwnie do powszechnej opinii, okazuje się, że weganom nie brakuje białka ani żadnego z aminokwasów" - dodaje dr Fields.

<< Materiał filmowy

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MAT

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.