Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka [5 zasad]

oprac. maj
opublikowano: 28-12-2015, 12:11

Ponad 80 proc. nowotworów jest efektem złej diety i niezdrowego stylu życia. Jakie proste zmiany warto wprowadzić, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Kilka drobnych zmian w codziennym funkcjonowaniu i diecie może sprawić, że będziemy nie tylko lepiej się czuć, ale i zmniejszymy ryzyko zachorowania na raka. 

Zobacz więcej

Flickr.com/benjgibbs

Jesteś tym, co jesz

Statystyki są bezwzględne: im bardziej rozwinięte społeczeństwo i dieta oparta na przetworzonej żywności, tym więcej przypadków występowania nowotworów: jelita grubego, odbytnicy, żołądka, piersi, prostaty. Produkty wysoko przetworzone, chemiczne dodatki i konserwanty, tłuszcze nasycone, sól, czerwone mięso, cukry proste i złożone czy alkohol to główni winowajcy. Zdrowiu sprzyja dieta śródziemnomorska, bogata w owoce, warzywa, owoce morza i ryby.
"Trzeba pamiętać, aby do diety wprowadzić 5 porcji warzyw i owoców, tak, aby zapewnić organizmowi dostawę minerałów, witamin oraz błonnika, który ma bardzo korzystny wpływ na funkcjonowanie całego układu trawiennego – wyjaśnia Agnieszka Frąckowiak, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Psyche Soma Polis. 

Alkohol na cenzurowanym

Aby organizm dobrze funkcjonował, musi być nawodniony. Dlatego zaleca się picie ok. 2 litrów płynów dziennie, najlepiej wody.

"Ograniczmy picie kawy, soków (bo zawierają cukry), a przede wszystkim alkoholu, który może wpływać na zwiększenie podatności na różne choroby, w tym nowotworowe. Z nadmiernym spożyciem alkoholu wiąże się zwiększone ryzyko wystąpienia nowotworów jamy ustnej, gardła, przełyku, piersi oraz wątroby” – mówi Agnieszka Frąckowiak. 

Rzuć palenie dla zdrowia

W dymie papierosowym jest  ponad 4 tysiące substancji szkodliwych, z czego o 40 wiadomo na pewno, że mają działanie rakotwórcze.
„Rak płuca jest obecnie częstszą przyczyną przedwczesnej śmierci kobiet niż rak piersi. Co gorsza, liczba przypadków zachorowania na ten nowotwór wśród kobiet co roku się zwiększa. Badania wskazują, że palenie tytoniu odpowiada za średnio 90 procent zachorowań na nowotwór płuca u mężczyzn i 57-86 procent u kobiet” – przestrzega Agnieszka Frąckowiak. Rzucenie palenia wymaga silnej woli, motywacji, a nawet wsparcia zewnętrznego, to warto podjąć ten wysiłek. 

Ruszaj po zdrowie

Siedzący tryb życia i wynikający z niego znaczący spadek aktywności fizycznej oraz ogólny wzrost masy ciała – to kolejne czynniki mogące zwiększać ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej.

Ruszajmy się minimum 30 minut dziennie: zrezygnujmy z windy, chodźmy (jeden, dwa przystanki zamiast czekać na autobus).

„Te drobne zmiany wpływają na nasze samopoczucie, na funkcjonowanie organizmu jako całości, a więc i na zdrowie. Pamiętajmy, że zbyt duża waga może wiązać się z rozwojem m.in. raka piersi u kobiet po menopauzie, raka okrężnicy, odbytnicy i nerki” – mówi dr Jolanta Nalewaj-Nowak, dietetyk Stowarzyszenia PSYCHE SOMA POLIS. 

Niebezpieczne słońce

Niezależnie od karnacji, warto uważać na słońce i unikać poparzeń (także w solarium). Stosujmy filtry, ochronne nakrycia głowy i okulary słoneczne, przebywajmy na słońcu niezbyt długo, lepiej jest poszukać cienia, nie korzystajmy z plaży w czasie największego nasłonecznienia, czyli między 12 a 16. Przygotowujmy skórę do opalania, nie fundujmy jej „szoku termicznego”, bo oprócz poparzeń i zwiększenia ryzyka wystąpienia nowotworów skóry, takie zachowanie może doprowadzić do udaru słonecznego” – podsumowuje wiceprezes Stowarzyszenia Psyche Soma Polis.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. maj

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.