Jak zdrowo przeżyć święta?

oprac. maj
opublikowano: 15-12-2015, 18:23

W święta lubimy sobie pofolgować, jemy nie tylko znacznie więcej niż na co dzień, ale i tłuściej. Niestety, na efekty nie trzeba długo czekać... Jak zdrowo przeżyć święta? Przedstawiamy zdrowe świąteczne zasady, których warto się trzymać.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Suto zastawiony stół utrudnia wytrwanie w byciu na diecie diety i nie objadanie się. Czy trzeba odmawiać sobie barszczu z uszkami, kutii, czy smażonego karpia? Nie, wystarczy  zastosować się do kilku wskazówek, aby zdrowo przeżyć święta.

Wigilijna dieta: ryby

Boże Narodzenie może stać się ucztą rybną. "Ryby są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które poprawiają pamięć i zmniejszają ryzyko udaru - mówi dr n. med. Ewa Czernicka-Cierpisz, internista, pulmonolog w Klinice Demeter w Warszawie. - Znajdziemy w nich również łatwo przyswajalne białko, wapń, fosfor, potas i żelazo, które poprawiają pracę serca i zwiększają odporność organizmu. 

Chude mięso i warzywa

Z mięs najlepiej wybierać indyka lub królika, które mają mało tłuszczu. Jeśli stek albo pieczeń to z warzywami.  "Idealna kompozycja to podzielenie talerza na pół: na jednej części warzywa, na drugiej porcja mięsa - mówi Katarzyna Uścińska, dietetyk w warszawskiej Klinice Demeter. – Majonez polecam ograniczyć do minimum, a najlepiej zastąpić go mieszkanką jogurtu z musztardą, z dodatkiem świeżych ziół i przypraw. Słodkie napoje, szczególnie te gazowane warto zastąpić  wodą lub sokami warzywnymi.

Mało i pięć razy dziennie

12 potraw jednego wieczoru? Raczej nie. "Mamy przed sobą trzy dni świętowania. Jedzmy często, ale mało – najlepiej pięć posiłków dziennie, a w przerwach popijajmy ciepłe napary herbaty albo z ziół, które ułatwiają trawienie" – mówi Katarzyna Uścińska. - Kiedy organizm przewiduje regularne posiłki, synchronizuje układ pokarmowy i zwiększa jego wydajność. Z łatwością trawi oraz przyswaja wszystkie składniki odżywcze.

Kolacja wigilijna: o której?

Ważne jest nie tylko to, co i ile jesz, ale i kiedy. Dlatego zorganizuj kolację wigilijną wraz z pojawieniem się pierwszej gwiazdki (około godziny 16.00). Wieczorem aktywność się zmniejsza, a metabolizm naturalnie spowalnia swoje tempo, co sprzyja odkładaniu się tłuszczu.

Zdrowe nawyki

Nie tylko w święta warto zrezygnować z soli. "Bez problemu znajdziemy zamienniki. Do dań mięsnych i warzywnych warto wybrać bazylię. Robiąc marynaty wybierzmy tymianek, do zup, sosów i sałatek lubczyk, a do drobiu melisę" – mówi dietetyk Kliniki Demeter w Warszawie.
Wolny czas to okazja na rodzinne spacery. Przebywanie na świeżym powietrzu nie tylko oczyszcza, ale i wzmocnia organizm. 

 

 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. maj

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.