Jak wspomóc pracę mózgu

oprac. maj
opublikowano: 11-05-2016, 08:05

Ludzki mózg to genialny instrument, który pozwala na odbieranie, przetwarzanie oraz generowanie bodźców. Kieruje również wszystkimi procesami zachodzącymi w organizmie człowieka. Jak na co dzień wspomagać jego działanie i co on właściwie lubi?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Mózg waży średnio 1300 g, co stanowi około 2 proc. masy ciała człowieka. Mimo niewielkiej wagi, zużywa blisko ¼ energii dostarczanej organizmowi wraz z pożywieniem. Chociaż w 80 proc. jest zbudowany z wody, mieści w sobie ok. 100 miliardów neuronów. Pozwalają one na odbiór około 100 megabajtów informacji na sekundę. 

Dieta dla mózgu

Dzięki zbilansowanej diecie może pracować efektywniej, szybciej i sprawniej. Ośrodkowy układ nerwowy do odżywiania się wykorzystuje tlen oraz blisko połowę glukozy krążącej we krwi. Kluczowe m.in. dla mózgu jest więc utrzymanie stałego poziomu glukozy we krwi, co zapewni regularne spożywanie posiłków bazujących na produktach zbożowych, warzywach i owocach.

"Do efektywnego funkcjonowania ludzki mózg potrzebuje magnezu, który odgrywa kluczową rolę w przewodnictwie nerwowym. Niezmiernie ważne są również dobroczynne kwasy tłuszczowe z rodziny Omega-3. To one przyczyniają się do rozwoju i utrzymania zdolności poznawczych, lepszego zapamiętywania, chronią nas przed procesami starzenia mózgu, a także pomagają w zwiększeniu objętości istoty szarej, szczególnie w regionach odpowiedzialnych za odczuwanie szczęścia"– tłumaczy Katarzyna Zadka, specjalista ds. żywienia programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo”. Pamiętajmy też o produktach zawierających żelazo, będące składnikiem hemoglobiny transportującej tlen do wszystkich komórek ciała, w tym mózgu. Niedobór żelaza prowadzi do anemii, a w konsekwencji do niedotlenienia komórek organizmu (w tym komórek mózgu). Niewystarczające dotlenienie to zmniejszenie sprawności fizycznej i umysłowej, osłabienie koncentracji oraz problemy z pamięcią. Jedząc świeże warzywa, owoce i zioła dostarczamy cennych antyoksydantów (przeciwutleniaczy), które neutralizują wolne rodniki, negatywnie wpływające na komórki ciała, także nerwowe, a ponadto wspomagają zdolność zapamiętywania i uczenia się. Warzywa i owoce to także źródło kwasu foliowego koniecznego do prawidłowego rozwoju mózgu człowieka już w łonie matki. To dlatego kobietom w ciąży i w wieku rozrodczym zalecana jest dodatkowa suplementacja tego składnika. Pomocna w zachowaniu dłuższej sprawności mózgu jest także lecytyna (jaja). Nawodnieniu organizmu - podnosi efektywność mózgu. 

Aktywność fizyczna

Mózg oprócz odpowiedniej diety do poprawnego funkcjonowania potrzebuje także ruchu. Istnieją badania, sugerujące, że pod wpływem aktywności ruchowej w mózgu tworzą się nowe komórki nerwowe, co pozytywnie wpływa na zdolność uczenia się i zapamiętywania. Takie założenie mogą potwierdzać badania na modelu zwierzęcym przeprowadzone przez Timothego Bussey z brytyjskiego Cambridge University . Uczony wykonał serię doświadczeń na myszach podzielonych na dwie grupy: z dostępem do atrakcji umożliwiających aktywność fizyczną zwierząt oraz bez. Po pewnym czasie Timothy Bussey wyświetlał gryzoniom dwa identyczne kwadraty i zaczął je uczyć, według schematu: jeśli mysz dotknęła lewej figury, dostawała słodki przysmak, jeśli prawej, pozostawała bez nagrody. Otrzymał wyniki sugerujące, że gryzonie z grupy, która wcześniej miała możliwość korzystania z atrakcji ruchowych uczyły się szybciej, niż nieruszające się myszy. 

Sen, drzemka i odpoczynek

Nie jest prawdą, że mózg człowieka podczas snu nie pracuje. W trakcie odpoczynku „centrum dowodzenia” naszego organizmu nie tylko przetwarza wspomnienia, ale również porządkuje wszystkie zebrane dane, pozbywając się tych niepotrzebnych. Takie „porządkowanie” tego organu pozytywnie wpływa na kreatywne myślenie oraz sprawia, że posiadamy zdolność kojarzenia faktów. Osoby, które gorzej sypiają mogą mieć duże problemy z efektywnością intelektualną, a w przypadku dłuższej bezsenności, dochodzi również do osłabienia refleksu, problemów z pamięcią, czy trudności w podejmowaniu decyzji. Brak odpowiedniej regeneracji mózgu pozbawia człowieka również przyjemności i ogólnej radości z życia. 

 Nauka, łamigłówki i... muzyka

Czas poświęcony na poprawianie sprawności mózgu pozytywnie wpływa na niektóre jego rejony. Udowodniono, że np. nauka języków obcych zmienia mózg strukturalnie i funkcjonalnie - zwiększa się liczba połączeń między komórkami nerwowymi oraz między różnymi regionami mózgu. Dzięki temu nawet odległe ośrodki mogą się ze sobą znakomicie kontaktować, co wpływa na szybszą i bardziej efektywną pracę całego mózgu. Zatem – im więcej się uczymy i trenujemy nasz umysł, tym więcej komórek nerwowych oraz połączeń między nimi.

Po intensywnej nauce – czas odpocząć, co wspomoże pracę mózgu. Dobrą formą relaksu jest słuchanie muzyki. W badaniach wskazano, że bodźce słuchowe dynamizują impulsację neuronów w korze mózgowej. Dzięki temu w organizmie zachodzą pozytywne zmiany: poprawa procesów pamięciowych, wzrost kreatywności, harmonizowanie napięcia mięśniowego, opóźnienie objawów zmęczenia oraz poprawa koordynacji ruchowej .

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. maj

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.