Jak uzupełniać niedobory magnezu?

Jolanta Grzelak-Hodor
26-08-2010, 00:00

Dr Jarosław Woroń z Zakładu Farmakologii Klinicznej UJ CM, Regionalnego Ośrodka Monitorowania Niepożądanych Działań Leków odpowiada na pytania, często zadawane w aptece.;

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Kiedy potrzebna jest suplementacja magnezu w organizmie?

- Nie jest tak, że magnez powinien uzupełniać każdy, ponieważ oznaczałby to, iż wszyscy mamy źle skomponowaną dietę, nie radzimy sobie ze stresem, palimy papierosy i pijemy dużo kawy, ciężko pracujemy, przyjmujemy leki wytrącające magnez z organizmu itd. Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ takich przypadków może być wiele. Jednocześnie to, że ktoś pije dużo kawy i żyje w stresie nie musi oznaczać niedoborów magnezu. Może lubi też czekoladę i w ogóle dobrze się odżywia?
Pamiętajmy, iż większość preparatów magnezu to suplementy diety. A dobowe zapotrzebowanie na magnez może się zmieniać pod wpływem wielu czynników.

Na pewno, nawet przy prawidłowym odżywianiu, suplementacja magnezu jest wskazana u kobiet w okresie ciąży i laktacji, u pacjentów z chorobami nowotworowymi, przy stałym stosowaniu diuretyków, u pacjentów z pewną skłonnością do odkładania się lipidów w ścianach naczyń i przy zaburzeniach metabolizmu magnezu, które trudno wprost wyliczyć.

Pod jaką postacią magnez jest najlepiej przyswajalny i jakie stosować dawki?

- Dobrze wchłaniany jest mleczan magnezu i postaci helatowane, które cechuje wysoka biodostępność. Dodatek witaminy B6 do magnezu poprawia jego wchłanianie i jednocześnie hamuje wydalanie. Dzienne zapotrzebowanie na magnez dorosłego człowieka to ok. 300 do 400 miligramów.

Niestety, nie znamy własnych niedoborów, ponieważ nie ocenia się tego nawet w badaniach. Poza tym, pacjenci są wprowadzani w błąd reklamą, która zachwala podwójną dawkę magnezu w jakimś preparacie, tymczasem nie wiemy, ile z tego wchłania się w organizmie.

Generalnie, skuteczność terapii ocenia się na podstawie poprawy samopoczucia pacjenta. Niedobory magnezu mogą powodować rozdrażnienie, bezsenność, skurcze mięśni, uczucie przemęczenia. Prawidłowy poziom minerału stabilizuje funkcje układu nerwowego. W oczywistych przypadkach, kiedy zapotrzebowanie jest na pewno większe, należy sięgać nie po suplementy diety, ale preparaty magnezu zarejestrowane jako leki.

Czy przedawkowanie magnezu może być groźne?

- Przedawkowanie jest trudne i nie daje poważniejszych objawów. Głównie są to dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, ewentualnie senność. Stosunkowe bezpieczeństwo suplementacji magnezu nie powinno jednak skłaniać do niepotrzebnego sięgania po tabletki.

Z jakimi preparatami magnez może wchodzić w niewłaściwe interakcje?

- Połączenie magnezu z niektórymi lekami może prowadzić do zaburzeń ich wchłaniania. Na pewno magnez kłóci się z preparatami wapnia, może zakłócać działanie leków przeciwzakrzepowych, na przykład warfaryny, acenokumarolu, preparatów digoksyny. Może też zaburzyć wchłanianie niektórych antybiotyków z grupy tetracyklin.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Jolanta Grzelak-Hodor

Najważniejsze dzisiaj
Puls Medycyny
Inne / Jak uzupełniać niedobory magnezu?
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.