Jak reagować na udar mózgu? Znany artysta skomponował piosenkę

JW/PAP
opublikowano: 27-10-2021, 09:49

W Polsce co 6,5 minuty ktoś doznaje udaru mózgu, a rocznie z jego powodu umiera 30 tysięcy Polaków. Jest on też główną przyczyną niepełnosprawności osób dorosłych.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Udar mózgu jest główną przyczyną niepełnosprawności osób dorosłych.
Fot. iStock

Co roku z powodu udaru mózgu umiera 30 tys. Polaków. Statystyki te można zmniejszyć m.in. dzięki znajomości objawów udaru i szybkiemu wezwaniu pomocy medycznej – przypominają organizatorzy akcji Alert Udarowy. Jak podkreślają, udar mózgu może dotknąć każdego.

Trzeci “alert udarowy”. W akcji bierze udział znany artysta

Akcja Alert Udarowy jest już po raz trzeci organizowana w ramach kampanii Stop Udarom, z okazji Światowego Dnia Udaru Mózgu, który przypada 29 października.

Aby dotrzeć ze swoim przekazem do większej liczby Polaków, jej organizatorzy poprosili wokalistę i multiinstrumentalistę CeZika o stworzenie krótkiego utworu pt. „Alert udarowy”.

- Alert Udarowy to akcja, w której trzeba mówić jednym głosem. Dziś jest to głos artysty, ale dzięki temu na pewno dotrze do szerszego grona odbiorców. Mamy nadzieję, że dzięki krótkiemu, ale wpadającemu w ucho utworowi skomponowanemu przez CeZika wiele osób zapamięta akronim słowa udar, w którym ujęte są hasłowo podstawowe objawy udaru: U - utrudniona mowa, D - dłoń opadająca, A - asymetria ust, R - reaguj natychmiast - wylicza dr Włodzimierz Krzysztof Dłużyński, prezes Fundacji Udaru Mózgu.

Wymienione w akronimie objawy mogą, choć nie muszą, wystąpić równocześnie, podkreślają organizatorzy akcji. Jak dodają, udar mózgu zazwyczaj pojawia się niespodziewanie, a działać trzeba natychmiast! Liczy się błyskawiczna reakcja – czyli wykonanie telefonu pod numer 112 lub 999 i wezwanie pogotowia.

- Tylko jeśli chory w odpowiednim momencie trafi do szpitalnego oddziału udarowego, ma szansę uniknąć poważnych konsekwencji choroby. Leczenie udaru można podjąć do 4,5 lub do 6 godzin od wystąpienia pierwszych objawów udaru mózgu - mówi prof. Mariusz Baumgart, pełnomocnik ds. medycznych Stowarzyszenia Udarowcy - Liczy się wsparcie! To zwiększa szansę na poprawę stanu zdrowia pacjenta, a zwłaszcza na to, że będzie on w mniejszym stopniu niepełnosprawny.

Udar może dotknąć każdego

Udar mózgu jest zaburzeniem neurologicznym. Dochodzi do niego na skutek nagłego zahamowania dopływu krwi do mózgu. Jest trzecią przyczyną śmierci i główną przyczyną trwałej niepełnosprawności u osób dorosłych. Może dotknąć każdego - w każdym wieku.

- Temat udaru mózgu nie był mi oczywiście zupełnie obcy, ale nie wiedziałem wcześniej, jakie są jego objawy, a przede wszystkim nie zdawałem sobie sprawy z tego, jak ważna jest błyskawiczna reakcja - komentuje CeZik. - Natomiast fakt, że objawy udaru są sprytnie zawarte w kolejnych literach tego słowa bardzo mi się spodobał i sprawił, że melodia i słowa dość szybko zaczęły krążyć mi po głowie - dodał.

Artysta zachęca wszystkich do śpiewania i jak najczęstszego powtarzania słów piosenki. - Marzy mi się, żeby piosenka wpadła do głowy wielu odbiorcom i by byli na tyle wyczuleni na objawy udaru mózgu, żeby w razie potrzeby uratować życie sobie lub innym - podkreśla.

Jak dodaje dr Sebastian Szyper, prezes Stowarzyszenia Udarowcy – Liczy się wsparcie!, udar mózgu może przytrafić się każdemu. - Powinniśmy wiedzieć jak reagować. Dlatego ten utwór trzeba zapamiętać na zawsze! - przekonuje.

Utwór “alert udarowy” usłyszymy w radiu

Utwór „Alert udarowy” skomponowany i napisany przez CeZika będzie można usłyszeć w radiu, znaleźć na stronie internetowej oraz profilu facebookowym kampanii STOP UDAROM, a także na kanale YouTube.

Kampania „STOP UDAROM” została zainaugurowana w 2012 roku. Jest największą i najdłużej trwającą inicjatywą edukacyjną w Polsce dotycząca tematyki udaru mózgu. Jej celem jest budowanie świadomości społecznej w zakresie profilaktyki udaru mózgu oraz ograniczania jego medycznych i społecznych skutków. Co roku organizatorzy kampanii starają się trafić do milionów Polaków z prostym przekazem na temat objawów i konsekwencji udaru oraz konieczności szybkiego reagowania, gdy wystąpią jego objawy. Jak podkreślają, ta wiedza może uratować zdrowie i życie.

Inicjatorem kampanii jest firma Boehringer Ingelheim, a partnerami Fundacja Udaru Mózgu i Stowarzyszenie Udarowcy – Liczy się wsparcie! Patronami honorowymi są Polskie Towarzystwo Neurologiczne i Polskie Towarzystwo Kardiologiczne.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Udar mózgu: w Podlaskiem prawie 50 proc. chorych nie trafia na oddział udarowy [RAPORT NIK]

Udar mózgu: pierwsze sygnały mogą pojawić się już 10 lat wcześniej [BADANIA]

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.