Jak polscy pacjenci oceniają komunikację z lekarzami [RAPORT OECD]

Monika Majewska
opublikowano: 14-12-2019, 14:19

W Polsce w ciągu kilku ostatnich lat relacja lekarz-pacjent uległa poprawie. Lekarze mają coraz lepszy kontakt z pacjentem i poświęcają mu coraz więcej czasu podczas wizyty. Większość z nich bierze także pod uwagę zdanie chorego przy podejmowaniu decyzji dotyczących leczenia. Jednak pod tym względem wciąż daleko nam do większości krajów OECD. Z najnowszego raportu „Health at a Glance 2019” wynika, że polscy lekarze najgorzej komunikują się z pacjentem.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

W cyklicznym raporcie "Health at a Glance", analizującym różne aspekty opieki zdrowotnej w krajach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), porównywane są m.in. oceny wizyt lekarskich dokonywane przez pacjentów. Z najnowszej, opublikowanej w listopadzie 2019 r. edycji raportu wynika, że komunikacja lekarzy z pacjentami w Polsce systematycznie się poprawia, wciąż jednak daleko nam do większości krajów OECD, uwzględnionych w analizie.

Według raporty "Health at a Glance", 79 proc. polskich pacjentów uważa, że lekarze przekazują informacje o ich stanie zdrowia w zrozumiały sposób.
Zobacz więcej

Według raporty "Health at a Glance", 79 proc. polskich pacjentów uważa, że lekarze przekazują informacje o ich stanie zdrowia w zrozumiały sposób. iStock

Jak pacjenci w Polsce oceniają zdolności komunikacyjne lekarzy?

Badanych pytano, czy lekarz podczas wizyty:

  • poświęcił im dostatecznie dużo czasu,
  • przekazał informacje w zrozumiały sposób,
  • zaangażował ich w proces podejmowania decyzji terapeutycznych.

W Polsce 70 proc. pacjentów uważa, że lekarz podczas wizyty poświęcił im dostatecznie dużo czasu. To - wydawałoby się - całkiem dobry wynik, jednak znajdujemy się z nim na końcu zestawienia. Średnia dla krajów OECD, które uwzględniono w tej analizie (21 z 36 krajów OECD), to 80,6 proc. Najwięcej czasu lekarze poświęcają pacjentom w Izraelu (95,5 proc.) Czechach (97,3 proc.) i Belgii (97,5 proc.), która znajduje się na szczycie podsumowania. Polska zajmuje w nim przedostatnie miejsce, zaraz przed Japonią, w której pod tym względem pozytywnie swojego lekarza oceniło tylko 42,1 proc. pacjentów.

Z raportu wynika także, że problemem w polskich gabinetach lekarskich jest nie tylko zbyt krótki - w porównaniu z badanymi krajami OECD - czas wizyty, lecz także jej przebieg. 79 proc. polskich pacjentów uważa, że lekarze przekazują informacje o ich stanie zdrowia w zrozumiały sposób. Spośród wszystkich krajów objętych analizą (20 z 36 krajów OECD, w porównaniu z poprzednim zestawieniem zabrakło Francji, średnia to 88,5 proc.) to najgorszy wynik. W państwach, które znajdują się w czołówce zestawienia, takich jak Belgia, Luksemburg czy Izrael, odsetek ten zbliża się do 100 proc.

Jednak najbardziej odstajemy od pozostałych krajów ujętych w analizie pod względem zaangażowania chorego w proces podejmowania decyzji terapeutycznych. W Polsce zgadza się na to tylko 61,5 proc. lekarzy. Średnia dla 20 z 36 krajów OECD uwzględnionych w raporcie to 83,6 proc. (ponownie zabrakło Francji, a zamiast Japonii uwzględniono dane z Hiszpanii). W Luksemburgu, który zajmuje pierwsze miejsce w zestawieniu, prawie 96 proc. lekarzy decyduje o leczeniu w porozumieniu z pacjentem. 

W Polsce relacja lekarz-pacjent jest lepsza niż kilka lat temu

Z raportu wynika, że na przestrzeni kilku ostatnich lat komunikacja lekarzy z pacjentami w Polsce uległa znacznej poprawie. Jeszcze w 2010 roku 60 proc. pacjentów było zdania, że lekarz podczas wizyty poświęcił im dostatecznie dużo czasu, natomiast 68 proc. uważało, że lekarze przekazują informacje w zrozumiały sposób. Z kolei tylko 50 proc. lekarzy pozwalało - zdaniem pacjentów - aangażować się w proces podejmowania decyzji terapeutycznych.

Źródło: OECD

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Monika Majewska

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.