Co trzeba zmienić w stażu lekarskim

MMD
opublikowano: 06-12-2018, 12:07

Co piąty lekarz stażysta uważa, że liczba odbywających staż na oddziałach była zbyt duża, mimo to większość poleca młodszym koleżankom i kolegom miejsce, w którym odbywają swój staż – wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez Wielkopolską Izbę Lekarską wśród 110 lekarzy stażystów z 17 placówek ochrony zdrowia.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2017 r., ale dopiero teraz WIL opublikowała jego wyniki i przesłała je do wszystkich uczestniczących w nim jednostek ochrony zdrowia. „Mamy nadzieję, że posłużą zarówno jednostkom szkolącym, jak i ich stażystom” – poinformowała Katarzyna Strzałkowska, rzecznik prasowy Wielkopolskiej Izby Lekarskiej. A Artur de Rosier, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej Wielkopolskiej Izby Lekarskiej, podziękował każdemu lekarzowi stażyście, który zgodził się wziąć udział w tym badaniu.

Jak młodzi lekarze oceniają umiejętności zdobyte podczas lekarskiego stażu?
Zobacz więcej

Jak młodzi lekarze oceniają umiejętności zdobyte podczas lekarskiego stażu? iStock

Skąd wziął się pomysł na ankietę

Ankiety opracowali i przeprowadzili rok temu przedstawiciele Komisji ds. Młodych Lekarzy Okręgowej Rady Lekarskiej WIL - Michał Fidera i Anna Zajączkowska, którzy sami zadali sobie pytania, czy wymagania programowe są realne do wykonania w obecnych warunkach, czy lekarzom w trakcie szkolenia nie poświęca się zbyt mało czasu oraz czy rok stażowy nie jest traktowany jako roczny odpoczynek po studiach i przed rozpoczęciem pracy z pełnym prawem wykonywania zawodu.

„Młodzi lekarze zwrócili się do Okręgowej Rady Lekarskiej o zaakceptowanie nowego, ich zdaniem bardziej dokładnego, spójnego z kartą stażu podyplomowego, wzoru ankiet oceniających staż” – wspomina Bartosz Urbański, przewodniczący Komisji ds. Młodych Lekarzy ORL WIL. 

Podsumowując ankietę, autorzy stwierdzili, że w wielu aspektach lepiej swoje miejsca stażowe oceniają lekarze szkolący się w jednostkach pozapoznańskich. Dotyczy to nie tylko zdobytej wiedzy, czy umiejętności, ale także liczby uczących się jednoczasowo młodych lekarzy. Niezależnie od szpitala, zbyt mała uwaga przykładana jest do uczenia procedur inwazyjnych czy zabiegowych.

Jak lekarze oceniają umiejętności zdobyte na stażu

CHOROBY WEWNĘTRZNE

Zdecydowana większość lekarzy stażystów z zakresu chorób wewnętrznych potrafi założyć cewnik do pęcherza moczowego i zinterpretować zapis EKG, natomiast nie potrafi wykonać zabiegów z zakresu inwazyjnych umiejętności internistycznych, takich jak nakłucie opłucnej czy otrzewnej.

PEDIATRIA I NEONATOLOGIA

O ile pełne badanie pediatryczne czy poporodowe z zakresu pediatrii i neonatologii stażyści potrafią wykonać, o tyle niewielu z nich umie np. cewnikować pęcherz moczowy, pobrać płyn mózgowo-rdzeniowy czy wykonać wkłucie dożylne. Zasady resuscytacji noworodka znane są 70 proc. lekarzy stażystów pediatrii i neonatologii.

CHIRURGIA

Lekarze stażyści potrafią w miejscowym znieczuleniu nasiękowym zszyć ranę powierzchowną i zbadać per rectum. Prawie wszyscy wskazywali na znajomość schematu postępowania u pacjenta po oparzeniu, natomiast rzadkością jest umiejętność wykonania anoskopii. Bardzo różnie bywa z możliwością asystowania przy zabiegach chirurgicznych. Były jednostki, które w skali 1-5 miały wynik 4,71, ale były i takie, gdzie wynik wynosił zaledwie 3,38.

POŁOŻNICTWO I GINEKOLOGIA

Procedury położnicze, tj. badanie wewnętrzne i zewnętrzne oraz postępowanie podczas porodu, dużo lepiej potrafią wykonać lekarze stażyści z jednostek spoza Poznania. Niewielu stażystów ze wszystkich jednostek umie naciąć i zszyć krocze.

PSYCHIATRIA

Niewielu stażystów potrafi przeprowadzić interwencję kryzysową, niewielu miało również możliwość samodzielnego prowadzenia pacjentów.

MEDYCYNA RODZINNA

W związku ze specyfiką tej specjalizacji, trudno wyciągać wnioski dotyczące poszczególnych jednostek, ponieważ za mało lekarzy robiło staż w poszczególnych przychodniach. Uogólniając, odsetek pozytywnych odpowiedzi dotyczących procedur z medycyny rodzinnej, tj. ocena rozwoju dziecka, tamponada nosa przednia, usuwanie woskowiny, oscyluje w granicach 60-80 proc.

MEDYCYNA RATUNKOWA

Niewielu lekarzy stażystów potrafi udrażniać drogi oddechowe metodami chirurgicznymi, wykonać dostęp naczyniowy do żyły centralnej oraz tętnicy obwodowej. Pozytywnym aspektem stażu na SOR-ach jest to, że ponad 90 proc. lekarzy potrafi wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową, udrażniać bezprzyrządowo drogi oddechowe.

ANESTEZJOLOGIA I INTENSYWNA TERAPIA

Niezależnie od szpitala, procedury na oddziałach intensywnej terapii, tj. czynności resuscytacyjne, wprowadzanie pacjenta do znieczulenia oraz podstawowe zasady opieki nad pacjentem na OIOM, lekarze stażyści opanowali w stopniu zadowalającym (od 71 do 100 p[oc.). Są szpitale, gdzie wielu lekarzy nauczyło się, jak odbarczyć odmę prężną.

Na pytanie dotyczące najbardziej wartościowego kursu przygotowującego do wykonywania zawodu, lekarze stażyści odpowiedzieli następująco: 

  • prawo medyczne 57 proc.;
  • krwiodawstwo 52 proc.;
  • medycyna ratunkowa 37 proc.;
  • orzecznictwo 20 proc.;
  • bioetyka 7 proc.

Za niewystarczającą stażyści uznali liczbę zajęć praktycznych z medycyny ratunkowej.

Jak poinformował Bartosz Urbański, w tym roku ruszyła już kolejna edycja ankiet. „Wypełnili je już wszyscy ci, którzy odebrali prawo wykonywania zawodu” - wyjaśnił. 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MMD

Najważniejsze dzisiaj
Puls Medycyny
Praca i kariera / Co trzeba zmienić w stażu lekarskim
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.