Jak konkurencja wpływa na ceny leków? Przekona się o tym sprzedażowy hit Abbvie

JW/fiercepharma.com
opublikowano: 10-06-2022, 14:34

Humira, sprzedażowy przebój firmy Abbvie, stosowany m.in. w reumatoidalnym zapaleniu stawów, już wkrótce zmierzy się ze swoimi odpowiednikami. Pojawienie się konkurencji na pewno wpłynie na dotychczasowe, rekordowe wyniki sprzedaży leku. Pytanie brzmi, jaką strategię cenową przyjmie konkurencja, by przejąć znaczący udział w rynku?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Zazwyczaj lek z wysoką ceną katalogową daje więcej miejsca na wysokie rabaty.
FOT. Pixabay

Analitycy SVB Securities zbadali, jaki wpływ na rynek miało wejście dwóch biopodobnych wersji popularnego leku Lantus (Sanofi), wprowadzonych przez Viatris i Biocon. Zdaniem ekspertów producenci odpowiedników Humiry mogą zastosować podobną taktykę cenową i uzyskiwać podobne wyniki. Przypomnijmy: chodzi o udział w wartym 17 miliardów dolarów rynku Humiry (w samych tylko Stanach Zjednoczonych).

Konkurencja w postaci leków biopodobnych. Są różne strategie

Viatris w listopadzie wprowadził na rynek dwa leki biopodobne, na które można zamienić w aptece oryginalny lek Sanofi, Lantus - przypomina serwis fiercepharma.com. Odpowiedniki mają wysoki koszt zakupu hurtowego, który jest tylko nieznacznie niższy niż oryginał Sanofi. Ale generyk oferuje sporą zniżkę, na poziomie 65% w stosunku do ceny katalogowej insuliny Lantus.

Zazwyczaj lek z wysoką ceną katalogową daje więcej miejsca na wysokie rabaty, co może być kuszące dla płatników i ich pośredników w zakresie leków na receptę. Dlatego niektórzy płatnicy preferują model „wysoka cena - wysoki rabat”.

Viatris wprowadził odpowiednik Lantusa (Semglee), aby dopasować się do rabatów Sanofi. I rzeczywiście ten sposób zadziałał. Jednocześnie dane IQVIA pokazały, że Semglee sprzedaje się też lepiej niż niemarkowa insulina glargine.

Strategia rabatowa Humiry może nie wystarczyć

Jakie są zatem wnioski dla Humiry i jej przyszłych odpowiedników? Jeśli zamiennik zaoferuje cenę katalogową bardzo zbliżoną do ceny oryginalnej wersji leku, może być w stanie konkurować ze strategią rabatową Humiry - uważają analitycy SVB.

Kilku producentów leków jest już przygotowanych do wprowadzenia zamiennika. Według prognoz SVB, Boehringer Ingelheim, Pfizer i Teva mają wprowadzić na rynek odpowiedniki leku Humira w 2023 roku. Również Amgen prowadzi próbę, która może doprowadzić do sukcesu na początku 2024 roku.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Parlament Europejski przyjął petycję Krajowych Producentów Leków. Chodzi o produkcję substancji czynnych

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.