Jak działają systemy informatyczne polskich uczelni medycznych?

EG
opublikowano: 07-03-2019, 14:51

Uczelnie techniczne, ekonomiczne i wieloprofilowe znalazły się na podium tych najlepiej ocenianych przez studentów. Humanistyczne, medyczne, przyrodnicze i artystyczne znalazły się na dalszych miejscach – oto wyniki badania przeprowadzonego przez dr hab. Waldemara Rydzaka na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Kryterium oceny była jakość systemu informatycznego danej uczelni.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

„Celem badania było sprawdzenie, jak studenci oceniają systemy informatyczne wykorzystywane przez polskie uczelnie i w jaki sposób wpływa to na ogólny wizerunek placówek. W analizie wykorzystano 2528 ankiet z 40 uczelni wyższych z całej Polski. Badanie wykazało silne powiązanie pomiędzy ogólnym zadowoleniem z systemu a wizerunkiem uczelni. Im bardziej system był przyjazny dla użytkowników, tym lepiej postrzegali oni daną placówkę” – powiedział dr ha. Waldemar Rydzak, prof. nadzw. UEP.

Na postrzeganie uczelni wpłynął m.in. przebieg procesu rekrutacji. Zdaniem studentów pierwszych lat studiów etap rekrutacji za pośrednictwem Internetu najlepiej przeprowadziły uczelnie techniczne (aż 7,72 pkt. w 10-punktowej skali). Placówki humanistyczne, przyrodnicze, ekonomiczne i akademie wychowania fizycznego także otrzymały średnio powyżej 7 pkt. Gorzej w zestawieniu wypadły m.in. uczelnie medyczne, choć i na nich rekrutacja online przebiegała dość sprawnie. Większość studentów dobrze oceniła też poziom ochrony ich danych osobowych - wszystkie szkoły wyższe otrzymały w tej kategorii noty na poziomie od 7 do 7,54 pkt.

„Bezpieczeństwo danych osobowych było najwyżej ocenianą cechą e-systemów. Oceny były nieco niższe wśród starszych roczników. Jednocześnie w tej kategorii pojawiło się najwięcej skrajnych opinii, co mogło wskazywać na ubiegłoroczne problemy niektórych uczelni. By zgłębić ten temat, należałoby dodatkowo zbadać m.in. wpływ opinii publicznej na odpowiedzi studentów oraz ich własne doświadczenia związane z konkretnymi wyciekami danych” – podkreślił dr hab. Waldemar Rydzak, prof. nadzw. UEP.

Co mieli do powiedzenia studenci o elektronicznych dziekanatach? Najskuteczniejsze systemy, pozwalające załatwić większość spraw zdalnie, zostały wdrożone na uczelniach ekonomicznych. Respondenci nie byli jednak w pełni zadowoleni z tych udogodnień. Przyznali im 5,75 pkt. Gorzej o zaledwie 0,35 pkt. wypadły uczelnie techniczne. Najmniej wniosków za pośrednictwem Internetu studenci mogli załatwić na uczelniach artystycznych (zaledwie 3,62 pkt.). Opinie respondentów pokazały, że choć polskie uczelnie wkroczyły w wirtualną rzeczywistość, powinny dopracować niektóre obszary komunikacji ze studentami.

Badanie dostarczyło również władzom uczelni wyższych informacji o rozwiązaniach oczekiwanych przez młodych ludzi. Wśród nich znalazła się m.in. potrzeba szerszej integracji e-systemów uczelni (w tym z aplikacjami Google i platformami do e-learningu). Studenci oczekiwali również: załatwiania spraw studenckich z podpisem elektronicznym (lub przez profil zaufany), personalizacji, powiadomień z aplikacji mobilnej czy płatności QR kodami.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.