Ile Polacy wydali w tym roku na produkty antyalergiczne?

EG
opublikowano: 24-08-2018, 13:02

Tegoroczny sezon alergii wziewnych, którego apogeum zbiega się z rozpoczęciem lata, zaczął się miesiąc wcześniej niż zwykle. Dla producentów leków przeciwalergicznych to dobra wiadomość – odnotowali rekordowe wyniki sprzedaży.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Liczba alergików stale rośnie, najwięcej nowych przypadków odnotowuje się wśród dzieci do 12. roku życia – w porównaniu z 2016. To kilkuprocentowy wzrost.

Mające w ostatnich latach miejsce zawirowania pogodowe także nie ułatwiają alergikom życia. Między innymi wcześniejsze przyjście w tym roku wiosny i lata miało wpływ na szybsze pojawienie się w powietrzu alergenów, a co za tym idzie uciążliwych objawów. Odbija się to na wynikach sprzedaży reducentów leków i produktów przeciwalergicznych.

Wartość sprzedaży preparatów antyalergicznych już w kwietniu 2018 r. przekroczyła o 28,2 proc. wynik osiągnięty w analogicznym okresie poprzedniego roku. Było to także o 3,9 proc. więcej niż w czerwcu 2017 roku, czyli szczycie ubiegłorocznego sezonu. Koszt terapii dla pacjenta w tym roku także był nieznacznie wyższy. Ceny leków przeciwalergicznych dla pacjenta wzrosły o 1,9 proc. w porównaniu z 2017.

Zmagający się z alergią Polacy najczęściej decydują się na leki wydawane bez recepty (OTC), które w tegorocznym sezonie stanowiły 57 proc. wszystkich zakupionych preparatów. Taki trend można zaobserwować już od 2012 r., towarzyszy mu systematyczny spadek udziału w rynku produktów refundowanych. Może to być efektem poszerzenia gamy produktów antyalergicznych OTC w polskich aptekach i zmianą struktury samego rynku.

Polscy alergicy wybierają głównie preparaty alergiczne o działaniu ogólnym (klasy R06A i 01E1). Do produktu OTC najczęściej dobierano wapno lub produkt zwalczający katar, do produktu Rx – preparat na katar lub problemy z oddychaniem. Rośnie znaczenie nowoczesnych molekuł np. bilastyna, rupatydyna, desloratydyna w leczeniu pacjentów. Ich udział rynkowy systematycznie się zwiększa.

Najlepsze wyniki sprzedaży w segmencie produktów antyalergicznych zanotowały Polpharma, UCB i Berlin-Chemie/Menarini.

Dane pochodzą z raportu firmy IQVIA

PRZECZYTAJ TAKŻE: Problem alergii dotyka wszystkich populacji na świecie - rozmawiamy z prof. dr. hab. n. med. Zbigniewem Bartuzim

Alergiczny nieżyt nosa zapisany w genach

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG

Najważniejsze dzisiaj
Puls Medycyny
Alergologia / Ile Polacy wydali w tym roku na produkty antyalergiczne?
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.