GIF o koniecznych zmianach na rynku aptecznym. Chodzi m.in. o reklamę i franczyzę

  • Marzena Sygut
opublikowano: 14-09-2021, 09:38

Podstawowym kierunkiem działań GIF będzie orientacja na pacjenta. Konieczne jest też doprecyzowanie, co nie jest reklamą apteczną i uregulowanie kwestii franczyzy w branży - podkreśla Ewa Krajewska, Główna Inspektor Farmaceutyczna.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Szefowa GIF zaznaczyła, że Inspektorat czeka dużo zmian. Najważniejsza z nich to ukierunkowanie na pacjenta.

- Pacjent jest w środku naszych działań. Jeśli więc pacjent, to również dostępność lekowa i bezpieczeństwo lekowe pacjentów - wyjaśniała Ewa Krajewska, podczas panelu: “Prowadzenie aptek ogólnodostępnych w Polsce na tle krajów UE - wyzwania, perspektywy zmian” na Forum Ekonomicznym w Krynicy.

Na zdj. Ewa Krajewska, Główna Inspektor Farmaceutyczna.
FOT. GIF/TT

Apteki powinny móc informować, takie działania są potrzebne

Główna Inspektor Farmaceutyczna zwróciła też uwagę na konieczność doprecyzowania przepisów dotyczących reklamy aptecznej. Zmiany takie wymuszają nowe kompetencje farmaceutów, jakie obecnie uzyskali.

Jak podkreśliła, nie mamy obecnie czegoś takiego, jak definicja reklamy. Jednak - jak zaznaczyła - biorąc pod uwagę decyzję ustawodawcy, jest w tym jakiś cel.

- Nie pokusiłabym się, żeby taką definicję stworzyć, gdyż taki jest rozwój technologiczny, że nie byłby to właściwy kierunek. Natomiast wydaje się, nie ma tutaj sporu, iż przepis dotyczący zakazu reklamy aptek, należy poprawić. Trwają takie prace - wyjaśniła.

Trzeba doprecyzować, co reklamą nie jest

Mowa tu o art. „ 94a prawa farmaceutycznego, który dotyczy reklamy aptek“.

- GIF widziałby poprawę tego przepisu idącą w kierunku utworzenia takiego katalogu informacji, które nie stanowią reklamy - zaznaczyła.

Dodała, że już dziś możemy wyodrębnić cały aspekt działań dotyczący szczepień, który nie jest reklamą. Również informowanie o akcjach prozdrowotnych w aptekach, opiece farmaceutycznej - to też nie reklama. Powinna powstać taka klauzula, dobrze opisana, co nie stanowi reklamy aptek. Takie zmiany stały się konieczne wraz z rozwojem usług farmaceutycznych.

Wyjaśniła też, że nie jest jednak zwolennikiem całkowitego zdjęcia zakazu reklamy. - On ma sens. Ten przepis funkcjonuje bez zmian od prawie 10 lat i wydaje się, że jest skutecznym narzędziem do walki z nadmierną reklamą, w odniesieniu np. do leków OTC - powiedziała Krajewska.

Trzeba promować “opiekę farmaceutyczną”

Główna Inspektor Farmaceutyczna zaznaczyła również, że w kwestii rozwijającej się obecnie opieki farmaceutycznej, to tutaj nie widzi konieczności stawiania żadnej granicy.

- Nie jestem za stawianiem jakichś barier, ponieważ jesteśmy dopiero na początku drogi rozwoju tej formy opieki w aptece. Co więcej, uważam, że tutaj potrzebne są osobowości, które mają entuzjastyczne podejście do tej aktywności. Mają wiedzę, przekonanie, które będą napędzały ten projekt - mówiła.

Wyjaśniła, że takie osoby mają być w stanie promować pewne projekty i odpowiadać za nie.

Zmiany w strukturach właścicielskich

Szefowa GIF podkreśliła też, że jeśli chodzi o zmiany w strukturach właścicielskich, to urząd nie ma właściwości normotwórczych. Podkreśliła też, że obecnie nie toczą się rozmowy nad zmianą przepisów. Przyznała jednak, że dużo niejasności, wątpliwości budzą przepisy związane z franczyzą, dlatego też GIF powołał zespół, który ma za zadanie wypracować docelowo stanowisko Inspektoratu w tej sprawie.

- Opracujemy w porozumieniu z Rzecznikiem Małych i Średnich Przedsiębiorców i UOKiK takie stanowisko. Będzie ono stanowiło wytyczne dla przedsiębiorców, co my jako Inspektorat, widzimy pod pojęciem franczyzy - mówiła Krajewska.

Wyjaśniła też, że obecnie farmaceuci muszą mierzyć się z różną wykładnią prawa w tym względzie i niepewnością na rynku.

Dodała, że na zewnątrz dla GIF jest bardzo ważna komunikacja z przedsiębiorcami, która do tej pory nie była prowadzona na tyle, aby osiągnąć status współpracy.

GIF ma być transparentny. To wpłynie na poprawę dialogu

Szefowa GIF wyjaśniła też, że zależy jej, aby urząd był transparentny. - Transparentność wpłynie na poprawę dialogu. Ma także pokazać, czego przedsiębiorcy mogą się ze strony urzędu spodziewać - wyjaśniła. - Jak zaznaczyła, nikt nie lubi być zaskakiwany.

Dodała, że kolejna zmiana jaka czeka GIF to standaryzacja, czyli proces ujednolicenia decyzji Inspektoratu.

- Dziś mamy taki dualizm: Główny Inspektorat Farmaceutyczny i oddziały wojewódzkie - tłumaczyła.

Zaznaczyła, że ta standaryzacja jest trudna, ponieważ trzeba zachować instancyjność. - Dla mnie ta instancyjność polega na tym, że WIF oceniają dokumenty tak, jak je widzą, natomiast pewne ramy, w których się poruszają są narzucone odgórnie. Na tym polega nadzór GIF - mówiła.

Zapewniła, że standaryzacja ma polegać na tym, że w podobnych stanach faktycznych decyzje urzędnicze powinny być analogiczne. - Na tym ma polegać transparentność i przewidywalność urzędu - wyjaśniła.

Szefowa GIF dodała też, że z kompetencji miękkich w jej kręgu zainteresowań jest rozwój zawodu farmaceuty, który to proces będzie wspierać.

PRZECZYTAJ TAKŻE: GIF wycofuje z obrotu serię leku Arpixor

GIF o likwidacji Zespołu ds. Fałszowania Leków: mamy własną jednostkę zajmującą się kontrolą fałszywkami

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.