Gdzie studiować medycynę?

Materiał przygotowała Marta Markiewicz
opublikowano: 30-05-2011, 00:00

„Puls Medycyny” zebrał aktualne informacje o rekrutacji na uczelniach medycznych na rok akademicki 2011/2012. Prezentujemy terminy internetowej rejestracji kandydatów, statystyki z ubiegłorocznej rekrutacji oraz ranking uniwersytetów i akademii medycznych według wyników Lekarskiego Egzaminu Państwowego uzyskanych przez ich absolwentów (lekarzy i lekarzy stażystów).

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Dr hab. n. med. Mariusz Klencki, dyrektor Centrum Egzaminów Medycznych w Łodzi, w rozmowie z „Pulsem Medycyny” mówi o tym, czym kierują się kandydaci przy wyborze uczelni i kierunku studiów.

Na co przede wszystkim zwracają uwagę maturzyści oraz ich rodzice przy wyborze uczelni medycznych?

Najbardziej istotne przy wyborze uczelni medycznej jest jej położenie i związane z tym kwestie logistyczne – odległość od domu, możliwości komunikacyjne. Nie mniej ważne są warunki zakwaterowania i koszty utrzymania w danym ośrodku akademickim.

A poziom kształcenia, prestiż ośrodka? Czy można zweryfikować jakość edukacji na danej uczelni?

Najprostszym i jednocześnie najłatwiej dostępnym sposobem sprawdzenia, jaka jest jakość nauczania na danej uczelni, są wyniki Lekarskiego Egzaminu Państwowego. Dla kandydatów, którzy mają już sprecyzowaną wizję, kim chcą zostać i w jakiej specjalizacji chcą się dalej kształcić, ważne są też informacje o dokonaniach ośrodka akademickiego w wybranej dziedzinie – warto wówczas zwrócić uwagę na kadrę wykładowców na danej uczelni.

Wielu maturzystów, bojąc się ewentualnej porażki, wybiera ośrodki najmniej oblegane w latach poprzednich. Czy to dobra strategia?

Niestety, nadal brakuje nam rzetelnych analiz, które pokazywałyby efekt edukacyjny osiągany na każdej z uczelni. Wiadomo, że z młodych, zdolnych osób, najlepiej zdających egzaminy maturalne, znacznie łatwiej jest wykształcić dobrych absolwentów. Moje obserwacje i doświadczenie potwierdzają, że ocena efektu edukacyjnego powinna opierać się nie tylko na porównaniu wyników LEP-u, ale także na weryfikacji wartości dodanej, jaką uczelnia przekazała swoim studentom. Chodzi tu o odniesienie wyników LEP-u do wyników matur abiturientów przyjętych na uczelnie. Punktowe progi odcięcia na każdej z uczelni są różne, ale z dotychczas przeanalizowanych danych wynika, że istnieje korelacja między punktami uzyskiwanymi przez kandydatów przy rekrutacji, a późniejszymi wynikami LEP-u absolwentów. Same uczelnie zaczynają już dostrzegać konieczność takiej weryfikacji.


Najnowszy projekt rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia w sprawie limitów przyjęć na kierunki medyczne - sprawdź ile miejsc przewidziano na uczelni, którą wybrałeś!

Ile będzie miejsc na uczelniach?


Sprawdź terminy i kryteria rekrutacji na uczelnie medyczne.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Materiał przygotowała Marta Markiewicz

× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.