Fizjoterapeuci będą mieli nowy “dowód” potwierdzający prawo wykonywania zawodu
Fizjoterapeuci, którzy chcą legalnie świadczyć swoje usługi, będą musieli wkrótce legitymować się nowym dokumentem potwierdzającym prawo wykonywania zawodu. MZ opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie wzoru dokumentu i skierowało go do konsultacji.

Ministerstwo Zdrowia postanowiło uregulować kwestie związane ze wzorem dokumentu, jakim posługują się fizjoterapeuci i jaki stanowi potwierdzenie ich uprawnień do świadczenia usług. W opublikowanym w poniedziałek (21 marca) na stronie Rządowego Centrum Legislacji projekcie rozporządzenia ministra zdrowia ws. wzoru dokumentu „Prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty” określono jego nowy wzór, a także szczegółowy rodzaj zabezpieczeń, które mają zapobiegać próbom podrobieniem lub użycia przez osobę nieuprawnioną.
Jak będzie wyglądał nowy “dowód” fizjoterapeuty?
Wzór dokumentu PWZ fizjoterapeuty ma określony układ graficzny oraz kolorystykę i parametry, umożliwiające maksymalne zabezpieczenie przed podrobieniem, ale też wydawanie jednolicie brzmiącego i wyglądającego dokumentu przez długi czas, pomimo zmieniających się warunków technicznych związanych z drukowaniem.

“Wzór dokumentu Prawo wykonywania zawodu fizjoterapeuty ma formę karty zbudowanej w 100% z wielowarstwowego poliwęglanu, przy czym warstwy zewnętrzne są przezroczyste, a warstwy środkowe nieprzezroczyste. Pomiędzy warstwami poliwęglanu technikami druku offsetową i sitodrukową naniesiono elementy graficzne i zabezpieczające. Dokument jest spersonalizowany przy użyciu wielkich liter i cyfr z wykorzystaniem technologii grawerowania laserowego“ - czytamy w ministerialnym rozporządzeniu.
Dokument PWZ fizjoterapeuty spełnia wymagania określone w ustawie z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1660 i 1997) i posiada szereg zabezpieczeń zgodnych z przepisami tej ustawy.
Obecne dokumenty zachowują ważność
Opłatę za stwierdzenie prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty będą ponosić fizjoterapeuci. Opłata ta będzie uiszczana na rachunek bankowy wskazany na stronie internetowej Krajowej Izby Fizjoterapeutów. Ponadto wydane dotychczas dokumenty PWZ fizjoterapeuty zachowują ważność. W związku z tym nie będzie wymiany dotychczasowych dokumentów, co nie spowoduje dodatkowych kosztów.
Projekt ma wejść w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia, a dotychczasowe przepisy wykonawcze zachowują moc do dnia 11 lipca 2022 r. Wejście w życie rozporządzenia przed tym terminem umożliwi zachowanie płynności wydawania dokumentów.
Pełna treść rozporządzenia MZ TUTAJ.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Fizjoterapeuci także pomogą uchodźcom z Ukrainy, ruszyła specjalna akcja
Dr Czarkowska: interdyscyplinarna rehabilitacja pocovidowa to priorytet w odbudowie zdrowia Polaków
Źródło: Puls Medycyny