Eric Ducournau: za każdym razem, gdy dbamy o jedną osobę, sprawiamy, że cały świat staje się lepszy

opublikowano: 28-12-2021, 14:30

Tym przesłaniem francuska firma farmaceutyczna Pierre Fabre określiła w 2019 r. nowy cel swojej działalności. Firma jednak jest od lat obecna na międzynarodowym rynku leków i dermokosmetyków. O jej sukcesach i planach rozwoju na najbliższe lata rozmawiamy z Erikiem Ducournau, prezesem zarządu Grupy Pierre Fabre.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Eric Ducournau jest prezesem zarządu francuskiej grupy farmaceutycznej Pierre Fabre od 2018 r. Z Grupą Pierre Fabre jest związany od 21 lat.
Fot. Marchet Felix

Jak w 2021 r. wygląda działalność Grupy Pierre Fabre?

Firma farmaceutyczna Pierre Fabre prowadzi obecnie działalność w 116 krajach. W 2020 r. udało nam się wygenerować przychody na poziomie 2,3 mld euro. Aż 65 proc. tej kwoty pochodziło ze sprzedaży produktów na rynkach międzynarodowych. Dziś swoją działalność skupiamy w dwóch sektorach: dermokosmetykach i opiece medycznej oraz staramy się, by obie wzajemnie się uzupełniały. Dzięki temu jesteśmy w stanie tworzyć kompleksowe projekty, które odpowiadają na złożone potrzeby naszych pacjentów.

Jednym z takich projektów, który obecnie realizujemy, jest program Zjednoczeni Przeciwko Nowotworom Skóry (ang. United Against Skin Cancers). Jego celem jest kompleksowa opieka nad pacjentami z nowotworami złośliwymi skóry. Łączymy swoją wiedzę i doświadczenie z zakresu dermatologii i onkologii, wykorzystując je do skutecznej walki z nowotworami skóry. Nasze działania są nastawione przede wszystkim na szeroko zakrojoną profilaktykę. Realizujemy ją poprzez wiele programów edukacyjnych, dotyczących metod prawidłowej ochrony skóry przed promieniowaniem UV. Oferujemy klientom kompletne portfolio produktów z wysokim filtrem SPF dla wszystkich typów skóry. Dbamy zarówno o osoby ze skórą delikatną, atopową, jak i zagrożoną występowaniem rogowacenia słonecznego.

Tworzymy też nowoczesne leki, pozwalające na leczenie zmian przednowotworowych i czerniaków, a także produkty kierowane do pacjentów będących w trakcie terapii przeciwnowotworowej, które pomagają łagodzić jej działania niepożądane. Nasze aktywności są również nakierowane na wsparcie pacjentów i pracowników służby zdrowia. Dla lekarzy różnych specjalności przygotowujemy materiały edukacyjne poszerzające wiedzę o nowoczesnych metodach leczenia czerniaka. Dla pacjentów natomiast prowadzimy kampanie, które edukują ich w zakresie identyfikowania podejrzanych zmian na skórze. Staramy się także wspierać pacjentów, u których rozpoznaje się czerniaka, na każdym etapie opieki zdrowotnej – od postawienia diagnozy, przez całe leczenie onkologiczne.

Zarządzając naszą firmą, kierujemy się interesem publicznym. Ponad 80 proc. kapitału naszej Grupy należy do Fundacji Pierre Fabre, której główną misją jest zapewnienie krajom Globalnego Południa lepszego dostępu do wysokiej jakości leków i opieki medycznej. 86 proc. pracowników naszej Grupy jest akcjonariuszami firmy, posiadającymi łącznie ponad 8 proc. jej udziałów.

Jakie są obecnie priorytetowe kierunki rozwoju innowacji w działalności Grupy?

W onkologii skupiamy się obecnie na dwóch priorytetach, pierwszy dotyczy immunoterapii, drugi terapii celowanych. W celu realizacji tych priorytetów nawiązaliśmy współpracę z firmami biotechnologicznymi i innowacyjnymi instytutami badawczymi, z którymi tworzymy nowe metody leczenia dla niszowych wskazań onkologicznych.

Troska o planetę i naturalne środowisko to obecnie bardzo ważny temat, podejmowany w aspekcie globalnym. Cały sektor opieki zdrowotnej przygląda się swojej działalności, a firmy farmaceutyczne coraz częściej skupiają się na prowadzeniu zrównoważonej, odpowiedzialnej społecznie produkcji. W 2018 r. Grupa Pierre Fabre dokładnie przeanalizowała swoją dotychczasową strategię innowacji, tak aby opracować i zaoferować produkty dermokosmetyczne, które są bezpieczniejsze, skuteczniejsze i mające neutralny wpływ na naszą planetę. Nasze działania skupiają się na tym, aby do 2023 r. 95 proc. dermokosmetyków, wprowadzanych przez nas na rynek, spełniało kryteria Conscious Care (to 8 kryteriów: mają być dobrze tolerowane, skuteczne, bez niepotrzebnych substancji, ich formuła musi być ekologiczna, oparta na naturalnych składnikach, mają być produkowane lokalnie, w sposób zrównoważony oraz zawierać przejrzyste informacje dla konsumenta – przyp. red.).

Ponadto planujemy tak przeformułować istniejące już produkty naszej firmy, aby również spełniały one kryteria Conscious Care. Troska o planetę to jeden z naszych najważniejszych celów na najbliższe lata. Wszyscy jesteśmy świadkami niekorzystnych zmian, które zachodzą w środowisku naturalnym. Jeśli dziś nie wdrożymy konkretnych działań, które pozwolą im zapobiegać, za kilka lat czeka nas katastrofa klimatyczna. Pamiętajmy, że troszcząc się o planetę dziś, troszczymy się o zdrowie i życie przyszłych pokoleń.

Jak ocenia pan rynek farmaceutyczny w Polsce, także w perspektywie długoterminowej?

Przemysł farmaceutyczny jest jednym ze strategicznych sektorów polskiej gospodarki. Tworzą go głównie producenci leków generycznych, dostarczający leki konkurencyjne cenowo, ale także lokalne filie i dystrybutorzy dużych koncernów farmaceutycznych.

W Polsce przemysł farmaceutyczny to rodzime, lokalne firmy. Pamiętajmy jednak, że są one bardzo ważne z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa lekowego dla kraju. Oczywiście, tworzą one miejsca pracy i wpływają na rozwój gospodarki. Obecnie polskie firmy farmaceutyczne zatrudniają niemal 100 tys. pracowników. Dziś te firmy produkują głównie leki na rynek krajowy, ale dzięki wprowadzonym innowacjom coraz częściej ich produkty pojawiają się na rynkach zagranicznych, m.in. w Niemczech, we Francji czy w Wielkiej Brytanii.

Obserwujemy, że polski rynek farmaceutyczny stale się rozwija i notuje wzrost swojej wartości, prognozujemy utrzymanie takiego trendu w najbliższych latach. Przewiduje się, że główne kierunki rozwoju polskiego przemysłu farmaceutycznego to zwiększenie eksportu polskich produktów na kolejne rynki europejskie i otwarcie nowych rynków w krajach poza Unią Europejską.

Jakie innowacje wprowadza obecnie Pierre Fabre w dermokosmetyce?

Obecnie naszym nadrzędnym celem, o którym już wspominałem, jest niemal całkowite przejście na produkcję dermokosmetyków ekologicznych, neutralnych dla środowiska naturalnego. To właśnie na nim dziś skupiamy większość naszych innowacji.

W ostatnim czasie skoncentrowaliśmy się na opracowaniu 3 innowacyjnych składników aktywnych na bazie kultury Aqua Dolomiae – unikatowej mikroflory wody termalnej z Ave`ne. Pierwszy z nich to kompleks I-modulia, zmniejszający uczucie swędzenia i stymulujący mechanizmy obronne skóry. Kolejny to C+-Restore, który jest środkiem naprawczym nowej generacji, wspomagającym regenerację naskórka. Trzeci składnik to D-Sensinose bezpośrednio oddziałujący na neurony czuciowe obecne na poziomie skórnym, aby kontrolować wszystkie objawy nadwrażliwości skóry.

Kolejną naszą innowacją jest wyprodukowanie celastrolu w warunkach in vitro. Celastrol to składnik aktywny pochodzący z rzadkiej rośliny z Azji Południowo-Wschodniej. Pozyskanie z niej składnika aktywnego jest bardzo trudne, nieekologiczne, wymaga ścięcia ogromnej liczby krzewów tej rośliny. Grupa Pierre Fabre, nie godząc się na nieetyczne i nieekologiczne postępowanie, od ponad 10 lat pracuje nad rozwojem procesu hodowli komórek roślinnych i dlatego wyprodukowała celastrol w warunkach in vitro z kultur komórkowych Tripterygium wilfordii. Dzięki temu udało nam się uzyskać duże ilości substancji czynnej bez strat dla środowiska naturalnego. Nasza innowacyjna technologia pozwala na ochronę zasobów naturalnych i zmniejszenie zużycia wody, energii, rozpuszczalników oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Dziś celastrol jest składnikiem naszej gamy kosmetyków przeznaczonej do skóry skłonnej do łuszczycy.

W ostatnich latach pracujemy także nad stworzeniem nowej generacji filtrów przeciwsłonecznych. Opracowaliśmy swój pierwszy filtr przeciwsłoneczny, dzięki czemu staliśmy się drugim producentem na świecie, który ma własny filtr anty-UV. Został odkryty w czasie prowadzenia badań nad migreną. Jest niezwykle skuteczny i innowacyjny, ponieważ zapewnia ultraszerokie spektrum ochrony, obejmujące promienie UVB, krótkie i długie UVA oraz wysokoenergetyczne widzialne światło niebieskie. Filtr może być stosowany w celu ochrony skóry pacjentów cierpiących na nowotwory skóry.

Jakie działania podejmuje firma na rzecz lekarzy i pacjentów?

Lekarzy traktujemy jak partnerów naszej działalności i staramy się poświęcać dużo uwagi ich potrzebom oraz odpowiadać na najpilniejsze z nich. Jesteśmy uczestnikami kongresów medycznych, szkoleń i warsztatów dla lekarzy. Tworzymy także Forum Dermatologiczne Pierre Fabre, podczas którego dermatolodzy z całego świata spotykają się, aby wymieniać się swoimi doświadczeniami i wiedzą.

Dla specjalistów stworzyliśmy także międzynarodową platformę internetową Dermaweb. Lekarze znajdą na niej treści medyczne stworzone przez ekspertów, zatwierdzone przez komitet naukowy i aktualizowane co tydzień. Dermaweb został doceniony przez ekspertów Obecnie naszym nadrzędnym celem jest niemal całkowite przejście na produkcję dermokosmetyków ekologicznych, neutralnych dla środowiska naturalnego. W Polsce przemysł farmaceutyczny to rodzime, lokalne firmy. Pamiętajmy jednak, że są one bardzo ważne z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa lekowego dla kraju. Obecnie polskie firmy farmaceutyczne zatrudniają niemal 100 tys. pracowników. i otrzymał wiele nagród oraz rekomendację międzynarodowych towarzystw naukowych. Na platformie zarejestrowało się ponad 40 tys. pracowników ochrony zdrowia z całego świata, korzysta z niej także ponad 75 proc. francuskich dermatologów.

Zdając sobie sprawę, jak ważne dziś w pracy lekarzy są innowacyjne technologie, stworzyliśmy także aplikacje mobilne, skierowane do personelu medycznego. Pomagają one w postawieniu właściwej diagnozy, w zarządzaniu i doradzaniu pacjentom cierpiącym na choroby nowotworowe, zgłaszającym objawy dermatologiczne związane z prowadzonym leczeniem onkologicznym.

W Grupie Pierre Fabre działa także Eczema Foundation, której misją jest zmniejszenie obciążenia, głównie związanego ze stygmatyzacją, pacjentów cierpiących na atopowe zapalenie skóry – AZS. Fundacja tworzy i finansuje projekty edukacji terapeutycznej w celu zwiększenia wiedzy na temat AZS wśród pacjentów i ich najbliższych.

Kolejnym bardzo ważnym aspektem naszej działalności są akcje skierowane do pacjentów cierpiących na nowotwory skóry, szczególnie do chorych na czerniaka. Bardzo dobrym przykładem naszej działalności w dziedzinie onkologii są projekty, które dotychczas prowadziliśmy z Radą Naukową Akademii Czerniaka. Współpracujemy z Akademią w takich projektach, jak kampania „Twoja skóra potrzebuje szczególnej ochrony” oraz w akcji „Cała Polska sprawdza znamiona”. Aktywnie bierzemy także udział w Tygodniu Świadomości Czerniaka. W 2021 r., wraz z członkami Akademii Czerniaka, obchodziliśmy 10. rocznicę jej powstania.

Jak firma Pierre Fabre dostosowuje się do zmian wynikających z pandemii COVID-19?

Pandemia COVID-19 to trudny czas dla nas wszystkich – naszych pracowników, ich rodzin, ale także dla ochrony zdrowia i pacjentów na całym świecie. W firmie Pierre Fabre każdego dnia staramy się dbać o nasze wspólne bezpieczeństwo, przestrzegając obostrzeń. W 2019 r. przeprowadziliśmy zbiorowy projekt z pracownikami, aby opracować nasz nowy cel. Został on przedstawiony w formie manifestu i wyraża nasze stanowisko: „Za każdym razem, gdy dbamy o jedną osobę, sprawiamy, że cały świat staje się lepszy”. Tym przesłaniem staramy się kierować w naszej codziennej pracy i we współpracy z naszymi partnerami, także w czasie pandemii.

Ten manifest określa to, jaką firmą jesteśmy i do jakich celów dążymy. Dał nam siłę do działania w trudnym czasie pandemii, gdy wzajemne dbanie o siebie było priorytetem. Troszczyliśmy się o siebie w firmie, ale także dbaliśmy o naszych współpracowników, pracowników ochrony zdrowia, pacjentów.

BUDOWANIE PRESTIŻU: od apteki do ogólnoświatowej produkcji leków i dermokosmetyków

Na początku lat 50. XX w. Pierre Fabre, francuski farmaceuta i humanista, otworzył swoją pierwszą aptekę w mieście Castres w południowo-zachodniej Francji. Po 8 latach, w małym laboratorium na zapleczu tej apteki wybitny farmaceuta opracował swój pierwszy lek na receptę – Cyclo 3, skutecznie pomagający osobom cierpiącym na choroby żył.

Z roku na rok powiększało się laboratorium Pierre Fabre. Z czasem działalność firmy rozszerzyła się na sąsiednią Hiszpanię, a następnie dermokosmetyki marki pojawiły się w innych krajach Europy i na świecie. Ważnym rynkiem zbytu stała się także Azja.

Jeszcze przed rokiem 2000 powstała Fundacja Pierre Fabre, której misją jest do dziś niesienie pomocy medycznej i udostępnianie leków na receptę w krajach Globalnego Południa. Fundacja została uznana za organizację pożytku publicznego, a w 2013 r. stała się właścicielem ponad 80 proc. udziałów firmy Pierre Fabre.

Założyciel Grupy Pierre Fabre od początku działalności troszczył się o swoich pracowników, tworzących wraz z nim francuską markę. To właśnie z tego powodu przekazał część udziałów w firmie swoim pracownikom. Dziś Grupa Pierre Fabre działa w 45 krajach, zatrudnia niemal 10 tys. pracowników. W 2021 r. Grupa Pierre Fabre uzyskała w prestiżowym rankingu magazynu „Forbes” jeden z najlepszych wyników wśród przedsiębiorstw francuskich. Znalazła się również na czele w swoich dwóch sektorach działalności: jeden z dziesięciu najlepszych producentów artykułów zdrowotnych oraz jeden z trzech najlepszych producentów artykułów kosmetycznych.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Rozmawiała Monika Rachtan/materiał partnera

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.