Ekspert FPP: pandemia była wymówką w reformowaniu ochrony zdrowia. To się zmieni?

opublikowano: 29-07-2022, 11:39

Dla decydentów pandemia COVID-19 była idealnym uzasadnieniem, by opóźniać lub w ogóle nie wdrażać planowanych reform w ochronie zdrowia. Skoro zdaniem rządzących sytuacja epidemiczna jest już stabilniejsza, pojawia się pytanie, jaka jest przyszłość wielkich planów legislacyjnych – zastanawia się w rozmowie z „Pulsem Medycyny” Wojciech Wiśniewski, ekspert ds. ochrony zdrowia Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Na zdj. Wojciech Wiśniewski, ekspert ds. zdrowia w Federacji Przedsiębiorców Polskich.
Na zdj. Wojciech Wiśniewski, ekspert ds. zdrowia w Federacji Przedsiębiorców Polskich.
Fot. Federacja Przedsiębiorców Polskich

Przez ostatnie dwa lata uwaga rządzących była skupiona na walce z pandemią COVID-19. W ocenie Wojciecha Wiśniewskiego była ona idealną wymówką, by opóźniać lub w ogóle nie wdrażać planowanych zmian w ochronie zdrowia. Jak jednak zauważa ekspert, po posiedzeniu doraźnego Zespołu problemowego ds. ochrony zdrowia Rady Dialogu Społecznego, który odbył się 26 lipca, nie ma wątpliwości, że dla decydentów COVID-19 nie jest już tak poważnym zagrożeniem i można powiedzieć, że przechodzą nad nim do porządku dziennego.

CZYTAJ TEŻ: Wojciech Wiśniewski: rządzący przechodzą nad COVID-19 do porządku dziennego

– Pojawia się zatem pytanie, jaka w obecnej sytuacji jest przyszłość wielkich planów legislacyjnych w ochronie zdrowia, m.in. projektu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, projektu ustawy o modernizacji i poprawie efektywności szpitalnictwa, zgodnie z którą ma zostać powołana Agencja Rozwoju Szpitali, czy projektu nowelizacji ustawy o refundacji leków, jak również projektu ustawy o badaniach klinicznych. Obecnie w harmonogramie jest co najmniej 10 projektów legislacyjnych do procedowania. Pytanie, kiedy Sejm będzie miał okazję je rozpatrzyć – mówi Wojciech Wiśniewski, ekspert ds. ochrony zdrowia Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Nowelizacja ustawy o Funduszu Medycznym – stanowisko FPP

W ocenie eksperta do listy ww. projektów należy dopisać także projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym.

– Nasze stanowisko w sprawie tego dokumentu zostało przedstawione razem z 15 innymi organizacjami pacjenckimi. Przede wszystkim należy potroić nakłady na profilaktykę i jak najszybciej uruchomić środki na ten cel – wylicza Wojciech Wiśniewski.

Przypomina, że 30 grudnia 2021 r. został udostępniony projekt ustawy wprowadzający zmiany w 28 ustawach. Dotyczą one m.in. Funduszu Medycznego. Dodaje, że projekt nowelizacji planuje przedstawić także prezydent Andrzej Duda.

– A prezydencki projekt ustawy nie podlega konsultacjom publicznym. Poza tym prof. Piotr Czauderna [przewodniczący Rady do spraw Ochrony Zdrowia przy Narodowej Radzie Rozwoju – przyp. red.] zapowiadał skierowanie tego dokumentu do Sejmu do końca wakacji, więc kluczowe jest to, co ten projekt zawiera – zwraca uwagę Wojciech Wiśniewski.

– Mamy pewne nieoficjalne informacje dotyczące tego, co zawiera prezydencka nowelizacja ustawy o Funduszu Medycznym, natomiast dobrze byłoby, aby Kancelaria Prezydenta to zakomunikowała, być może przeprowadziła prekonsultacje. Rozumiem, że oczekiwaniem prezydenta jest to, aby ta ustawa była dobrze przyjęta, aby naprawić pewnego rodzaju niefortunne zapisy, które pojawiły się w pierwszej wersji ustawy z października 2020 r. Mamy więc nadzieje, że Kancelaria Prezydenta nie zaskoczy interesariuszy, tylko wspólnie z nimi wypracuje zapisy tego projektu – dodaje.

Jak podaje Wojciech Wiśniewski, z nieoficjalnych informacji wynika, że prezydent rozważa zwiększenie środków finansowych na bezlimitowe świadczenia z zakresu pediatrii, a także leki finansowane z Funduszu Medycznego, czyli leki z listy TLI i TLK. Ma być również podwyższony limit finansowania w ramach Ratunkowego Dostępu do Technologii Lekowych.

Lista leków niepodlegających finansowaniu w ramach RDTL. „To nieludzkie”

Ekspert ds. ochrony zdrowia Federacji Przedsiębiorców Polskich odniósł się także do wykazu produktów leczniczych niepodlegających finansowaniu w ramach procedury Ratunkowego Dostępu do Technologii Lekowych.

– Brak możliwości finansowania leków w ramach procedury RDTL tylko z powodu negatywnej rekomendacji prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji jest naprawdę nieludzkie, szczególnie jeśli za tą decyzją stoją tylko aspekty ekonomiczne. Uzależnienie finansowania terapii w ramach RDTL od pozytywnej opinii prezesa AOTMiT to najbardziej nieludzki przepis w ochronie zdrowia w Polsce. Był moment, kiedy opinia publiczna zwróciła na ten problem szczególną uwagę - gdy w trybie ratunkowego dostępu do technologii lekowych nie było możliwości finansowania terapii CAR-T dla dzieci – mówi Wojciech Wiśniewski i podkreśla, że obecnie lista cząsteczek niepodlegających finansowaniu w ramach procedury RDTL liczy 120 pozycji.

– Pytanie, czy należy ograniczać dostęp do czegoś, co ma być ratunkiem dla życia chorych. Pożądane by było, aby ten przepis zmodyfikować, „uczłowieczyć”. Osobiście znam pacjentów, dla których leki z tego wykazu są jedyną nadzieją, jednak nie mają do nich dostępu. Pytanie, czy taka jest idea ratunkowego dostępu do technologii lekowych – zastanawia się Wojciech Wiśniewski.

Co z ustawą refundacyjną?

W opinii eksperta kolejnym dokumentem, któremu należy poświęcić uwagę, jest ta część ustawy refundacyjnej, która dotyczy bezpieczeństwa obrotu lekami refundowanymi. Szczególny niepokój budzi poziom marż hurtowych czy aptecznych.

– Z tego powodu będziemy mieli kłopot z dostępnością leków dla pacjentów. Przy obecnych warunkach finansowania nie opłaca się utrzymywać odpowiednio wysokich stanów magazynowych czy aptecznych. W związku z tym, że mamy trochę więcej pieniędzy w systemie, pytanie, czy nie dobrze byłoby zainwestować trochę więcej środków w zapewnienie jak największej dostępności i stabilnego obrotu tymi lekami. Projekt nowelizacji ustawy refundacyjnej przynajmniej część tych obszarów miał regulować – mówi Wojciech Wiśniewski.

Regulacja badań klinicznych w Polsce

Federacji Przedsiębiorców Polskich zależy również na wprowadzeniu ustawy o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi.

– Musimy ją wprowadzić, ponieważ jest to implementacja prawa europejskiego. Mam nadzieję, że dzięki niej będziemy obserwować wzrost liczby wykonywanych badań klinicznych i być może też wzrost badań wczesnych faz – mówi Wojciech Wiśniewski.

Ustawa budżetowa rozwiązaniem problemów z kadrami

Ekspert zwrócił również uwagę na kryzys kadrowy w instytucjach kreujących system ochrony zdrowia w Polsce. W jego ocenie rozwiązaniem tego problemu jest ustawa budżetowa.

– Mamy do czynienia z „pełzającym” kryzysem kadrowym w Ministerstwie Zdrowia, w Narodowym Funduszu Zdrowia, AOTMiT, u Rzecznika Praw Pacjenta oraz innych instytucjach, który powoduje, że te instytucje nie dysponują odpowiednim potencjałem kadrowym. W resorcie zdrowia, w departamencie odpowiedzialnym za cały koszyk świadczeń gwarantowanych, czyli sposobie wydatkowania kilka miliardów złotych, pracuje 7 osób, a potrzeby są wielokrotnie większe – przekonuje.

– Mam nadzieje, że w przyszłym roku, dzięki wejściu w życie ustawy budżetowej, zostaną podwyższone wynagrodzenia w tym sektorze, pojawi się więcej etatów – mówi Wojciech Wiśniewski.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Wojciech Wiśniewski o Funduszu Medycznym: Zapisy projektu ustawy ograniczają dostęp pacjentów do terapii

Apel do ministra zdrowia o wzmocnienie kadr odpowiedzialnych za refundację leków

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.