Eksperci o zakazie reklam w aptekach: najwyższa pora na zmiany w prawie

  • Marzena Sygut
opublikowano: 01-10-2021, 13:45

Nie ustają wątpliwości dotyczące tego, czy apteka może informować o sprawowaniu opieki farmaceutycznej lub prowadzeniu szczepień. Na przeszkodzie takich działań stoją przepisy prawa zakazujące reklamy aptek. GIF zapowiada - prace nad zmianami w prawie trwają.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Informację o konieczności doprecyzowania, co nie jest reklamą apteczną przekazała Ewa Krajewska, Główna Inspektor Farmaceutyczna, podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Farmaceuci to już nie tylko “sprzedawcy”

Jak wyjaśniała, takie zmiany w prawie dotyczącym reklamy aptecznej wymuszają nowe kompetencje farmaceutów, jakie obecnie uzyskali.

Eksperci wskazują, że w świetle nowych kompetencji, które uzyskują farmaceuci, należy doprecyzować, co nie jest reklamą apteczną.
Fot. iStock

Wśród nich należy wymienić przyznanie farmaceutom kompetencji związanych z kwalifikacją i wykonywaniem szczepienia przeciwko COVID-19, a wkrótce także grypy. W niedalekiej przyszłości ta grupa należąca do zawodów medycznych ma także uzyskać prawo do przeprowadzania przeglądów lekowych.

Ewa Krajewska wyjaśniła, że GIF wskazuje na konieczność poprawy art. „94a Prawa farmaceutycznego, który dotyczy reklamy aptek“ (Dz.U. z 2021 r. poz. 974). Restrykcyjny zakaz reklamy aptek obowiązuje w Polsce od dziewięciu lat.

W jej ocenie należałoby utworzyć katalog informacji, które nie stanowią reklamy.

Dodała, że już dziś możemy wyodrębnić cały aspekt działań dotyczący szczepień, który nie jest reklamą. Również informowanie o akcjach prozdrowotnych w aptekach, opiece farmaceutycznej - to też nie reklama.

Zakaz reklamy stoi na przeszkodzie promocji szczepień w aptekach

Na trudności związane z tymi przepisami wskazywał dr Piotr Merks, przewodniczący Związków Zawodowych Pracowników Farmacji, podczas tegorocznego Flu Forum (23 września).

– Jako farmaceuta rozpocząłem szczepienia w Wielkiej Brytanii w 2007 roku. Marzyłem o tym, aby także w Polsce była możliwość szczepienia w aptekach. I stało się - mówił dr Merks.

Zaznaczył jednak, że o ile w Anglii można legalnie promować szczepienia, o tyle w Polsce jest to raczej niemożliwe.

- Widzę ogromne ograniczenia. W aptece w Żyrardowie jeden z punktów szczepień reklamuje się w gazecie. Ja się boję tego robić. A uważam, że mógłbym spokojnie promować tego typu aktywności apteki - tłumaczył.

Dodał też, że jedyną formę promocji, którą wprowadził, jest wskazanie personelowi apteki, aby pacjentom z grup ryzyka rekomendował szczepienie w aptece, dając karteczkę: „zapraszamy do apteki na szczepienie”. Jednak - jak przyznał - nie jest pewien, czy działa w zgodzie z obowiązującym prawem.

Prawo w medycynie
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
×
Prawo w medycynie
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter przygotowywany przez radcę prawnego specjalizującego się w zagadnieniach prawa medycznego
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska). Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

Eksperci o zakazie reklamy aptek: prawo nie może być oderwane od życia

Na konieczność zmiany feralnego art. 94 a Prawa farmaceutycznego wskazują też prawnicy. Jak podkreślają, apteki muszą mieć możliwość informowania o prowadzonych usługach, w świetle uzyskiwanych przez nich nowych kompetencji. Zgodnie z obecnym brzmieniem przepisu o tym, że oferują taką usługę, farmaceuci mogą informować tylko klientów przy tzw. okienku, na co nie ma czasu.

Jak wyjaśniła w rozmowie z portalem prawo.pl dr Dobrawa Biadun, radca prawny i samodzielny ekspert Konfederacji Lewiatan, odejścia od absurdalnego brzmienia wspomnianego artykułu wymaga interes społeczny.

Jej zdaniem, by umożliwić aptekom realizację społecznie użytecznych zadań, wystarczy wprowadzić stosowne wyłączenia z obowiązującego zakazu.

Prawniczka już wcześniej informowała, jak niepokojące jest rozumienie i stosowanie zakazu reklamy aptek.

Wskazywała wówczas, że jakiś czas temu za naruszenie art. 94a Prawa farmaceutycznego zostało uznane wypożyczanie inhalatorów pacjentom przez apteki, które zostały za to ukarane przez inspekcję farmaceutyczną dotkliwymi karami finansowymi.

Przepisy to jedno, a ich interpretacja - drugie

Na absurdalność wspomnianego przepisu wskazują też ostatnie wyroki sądowe inspekcji sanitarnej. W jednym z nich, który opisała “Gazeta Prawna”, lubuski wojewódzki inspektor farmaceutyczny nałożył na spółkę karę w wysokości 15 tys. zł. za to tylko, że wywiesiła niewielki baner z informacją o lokalizacji apteki i godzinach otwarcia.

W sprawie odwoławczej Naczelny Sąd Administracyjny uznał że przekazanie informacji o lokalizacji i godzinach otwarcia apteki jest zgodne z art. 94a Prawa farmaceutycznego. W uzasadnieniu wyroku podkreślił, że dane takie nie stanowią naruszenia zakazu reklamy aptek, o ile nie są obudowane dodatkowymi zachętami.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Krzysztof Szponder: pandemia zmieniła pozycję apteki i farmaceuty w systemie

NIA za zakazem reklam aptek w kontekście Karty Dużej Rodziny

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.