Efekt Angeliny Jolie

MAT
opublikowano: 21-07-2015, 11:58

Historia aktorki pokazuje, że celebryci wywierają silny wpływ na zdrowotne decyzje swoich fanów.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Pokazało to badanie uczonych z North Carolina State University. Umieścili oni w internecie ankietę, która sprawdzała, jak słynna decyzja celebrytki o przeprowadzeniu genetycznych testów i późniejszej podwójnej mastektomii, wpłynęła na zachowanie kobiet.

Gage Skidmore, Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-SA 2.0), via Flickr

Spośród 229 respondentek, 30 proc. zamierzało wykonać genetyczne testy - 23 proc. zapowiedziało, że prawdopodobnie to zrobi, a 7 proc. - że wykona je na pewno.

To jednak nie wszystko. Okazało się, że liczyły się relacje, jakie uczestniczki badania miały względem aktorki. Panie, które silniej się z nią identyfikowały, ale nie miały w rodzinie historii choroby, częściej deklarowały chęć przeprowadzenia testów niż kobiety z przypadkami nowotworu w rodzinie, ale nie odczuwające takiego utożsamienia. Podobna zależność pojawiała się, gdy kobiety czuły wobec aktorki rodzaj przyjaźni.

Niestety nie wiadomo, co wpływa na takie nastawienia. Okazało się na przykład, że z nieznanego powodu respondentki afro-amerykańskiego pochodzenia częściej utożsamiały się z Jolie niż białe uczestniczki badania.

Z pewnością wpływ celebrytów może mieć pozytywny jak i negatywny charakter. Uczeni radzą też wziąć pod uwagę odkryte zależności wszystkim osobom szukającym sław do roli propagatorów zdrowia.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MAT

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.