E-recepta z perspektywy lekarza pracującego w szpitalu lub przychodni

Oprac. Justyna Chwaścińska
opublikowano: 27-09-2019, 13:52
aktualizacja: 27-11-2019, 13:52

Wystawianie recept w postaci elektronicznej przebiega w zasadzie tak samo zarówno w większej placówce leczniczej, jak i indywidualnej praktyce. Nieco odmiennie wygląda jednak przygotowanie się do ich wystawiania. Na co powinni więc zwrócić uwagę lekarze zatrudnieni w szpitalach i przychodniach, żeby poprawnie wystawić e-receptę?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Czas nagli – zostało tylko kilka tygodni na odpowiednie przygotowanie się do nowego rozwiązania. Pierwszym krokiem na drodze do wystawiania e-recept jest uzyskanie certyfikatu z platformy e-zdrowie (P1) dla danej placówki medycznej. W tym celu podmioty lecznicze podłączają się do platformy za pomocą konta w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Można to zrobić pod adresem internetowym rpwdl.csioz.gov.pl. Wniosek o założenie konta na platformie P1 składa właściciel lub kierownik placówki leczniczej albo inna osoba uprawniona do logowania się do konta podmiotu w RPWDL.

E-recepta - instrukcja dla lekarzy pracujących w ramach praktyk indywidualnych i grupowych [INFOGRAFIKA]
Zobacz więcej

E-recepta - instrukcja dla lekarzy pracujących w ramach praktyk indywidualnych i grupowych [INFOGRAFIKA] CSIOZ

Precyzyjny instruktaż przedstawiający każdy etap certyfikacji podmiotu w systemie umieściliśmy w artykule: Proces certyfikacji podmiotu w systemie e-zdrowie. Pomocne mogą być także materiały szkoleniowe w formie krótkich filmów dostępnych w serwisie YouTube na kanale Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Tutaj także istotny jest czas: każdy podmiot i praktyka muszą podłączyć się do systemu najpóźniej 31 grudnia 2019 r. Materiały informacyjne każdy lekarz i przedstawiciel innego zawodu medycznego uprawnionego do wystawiania e-recept może znaleźć w najbliższym oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia.

Na co zwrócić uwagę?
Nawet jeśli do danej księgi rejestrowej przypisany jest więcej niż jeden zakład, to w ramach platformy e-zdrowie (P1) jeden certyfikat przypada na jedną księgę. W takiej sytuacji certyfikaty wygenerowane przez system trzeba przekazać do wszystkich placówek zarejestrowanych dla jednej księgi. Każda z nich musi je następnie samodzielnie wgrać do używanego przez siebie systemu. Przesyłanie certyfikatów powinno oczywiście odbywać się ze szczególną ostrożnością i dbałością o bezpieczeństwo.

Oferta szkoleń nadal aktualna

Poza udostępnianiem różnego rodzaju treści instruktażowych, CSIOZ cały czas prowadzi także działalność szkoleniową. Pod koniec października uruchomiło projekt „Poprawa jakości świadczonych usług medycznych poprzez zapoznanie i przeszkolenie pracowników podmiotów leczniczych z podstawowymi terminami i procesami związanymi z wystawianiem, prowadzeniem i wymianą Elektronicznej Dokumentacji Medycznej”. W jego ramach zaplanowano 330 szkoleń dla pracowników podmiotów leczniczych wykonujących podstawową opiekę zdrowotną oraz 660 szkoleń dla pracowników szpitali. O zakwalifikowaniu się decyduje kolejność zgłoszeń. Rekrutacja skierowana do szpitali już się wprawdzie zakończyła (trwała do 30 listopada), ale nadal pozostały miejsca dla pracowników podstawowej opieki zdrowotnej. Tematyka szkoleń będzie dotyczyła nie tylko e-recepty, ale również e-skierowania, elektronicznej dokumentacji medycznej oraz Internetowego Konta Pacjenta.

Szczegółowa informacja o szkoleniach organizowanych przez CSIOZ jest dostępna na stronie www.csioz.gov.pl/akademia-csioz/szkolenia-z-edm/.

Od czego zacząć wystawianie e-recept w dużej placówce medycznej?

Pierwszym krokiem, aby lekarze oraz pozostały uprawniony do tego personel medyczny mogli zacząć wystawiać recepty w postaci elektronicznej jest, opisane już, założenie konta w systemie P1 oraz uzyskanie certyfikatu w ramach RPWDL. Gdy ten etap przygotowań został już zamknięty, należy wdrożyć do wykorzystywanego w danej placówce systemu gabinetowego zaktualizowany moduł e-recepty. Każdy pracownik medyczny zatrudniony w danej placówce musi posiadać również elektroniczne narzędzia do podpisywania e-recept. Są to: certyfikat ZUS, podpis osobisty w e-dowodzie osobistym, profil zaufany lub podpis kwalifikowalny. Profil zaufany można bezpłatnie założyć na stronie internetowej pz.gov.pl, natomiast podpis PUE ZUS już teraz jest wykorzystywany przez lekarzy do wystawiania elektronicznych zwolnień e-ZLA.

Część lekarzy wciąż ma różne obawy związane z wystawianiem e-recept. Sporo z nich dotyczy posiadanego przez nich sprzętu i oprogramowania. Wątpliwości te są jednak bezzasadne. System gabinetowy bez żadnych problemów powinien działać na urządzeniach z systemem operacyjnym Windows 7 lub nowszym. W przypadku pytań lub wątpliwości można to jeszcze potwierdzić u producenta systemu gabinetowego, wykorzystywanego przez placówkę.

O czym należy pamiętać?
  • Na pojedynczej e-recepcie zawsze znajduje się jeden lek.
  • W pakiecie recept/recepcie zbiorczej znajduje się maksymalnie do 5 e-recept.
  • Lekarz powinien przekazać pacjentowi, że każdą pojedynczą e-receptę z pakietu recept można zrealizować osobno w różnych aptekach lub punktach aptecznych.

Wystawianie e-recept to kilka prostych czynności

To właśnie system gabinetowy „nadaje” wystawionej e-recepcie numer (w przypadku tych papierowych numery pochodziły z puli przekazanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia).

Gdy lekarz posiada już niezbędne dostępy, narzędzia i oprogramowanie, może przystąpić do pracy. Po wejściu i zalogowaniu do systemu gabinetowego znajduje dokumentację danego pacjenta i zaznacza opcję wystawienia e-recepty. Wybór potrzebnego leku również jest prosty – wystarczy jedynie wpisać pierwsze litery jego nazwy, a następnie wybrać potrzebny z listy dostępnych preparatów. W ostatnim kroku pozostaje już tylko ustalenie dawki, odpłatności oraz podpisanie i zatwierdzenie e-recepty. Należy tutaj zaznaczyć, że e-receptę można wystawić z późniejszym terminem realizacji, ale jeśli zostanie już podpisana – nie można jej poprawić. W przypadku błędu trzeba ją anulować i wystawić nową.

Wypełnioną i zatwierdzoną przez lekarza elektroniczną receptę system gabinetowy przesyła do platformy e-zdrowie (P1). Zapisanie e-recepty zwykle trwa kilka sekund – w tym czasie system przyjmuje i sprawdza dane. Po krótkiej chwili z powrotem w systemie gabinetowym powinien pojawić się komunikat dla lekarza w formie wydruku informacyjnego i czterocyfrowego kodu. Co lekarz powinien przekazać pacjentowi po wizycie, jest uzależnione od tego, czy korzysta on z aktywnego Internetowego Konta Pacjenta. Dla przypomnienia: jeśli pacjent ma IKP, wówczas dostaje czterocyfrowy kod e-recepty za pośrednictwem SMS-a lub e-maila z e-receptą w formie pliku PDF (musi uzupełnić w IKP dane kontaktowe). W tym momencie często pojawiają się wśród lekarzy wątpliwości: czy w sytuacji gdy pacjent nie posiada IKP, można mu wystawić elektroniczną receptę? Oczywiście, że można – brak aktywnego IKP w niczym nie przeszkadza, taki pacjent dostaje wówczas po prostu wydruk informacyjny.

To Ci się przyda!
Zachęcamy do zapoznania się z praktyczną infografiką, ilustrującą krok po kroku proces wystawiania e-recepty. Infografika dostępna jest w galerii przy artykule oraz pod tym linkiem (można też ją wydrukować): E-recepta: Instrukcja dla lekarzy pracujących w ramach praktyk indywidualnych i grupowych

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Oprac. Justyna Chwaścińska

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.