E-Opieka - warszawskie władze wprowadzą nowy system zarządzania usługami opiekuńczymi
W ramach systemu E-Opieka potrzebujący wsparcia warszawiacy dostaną dostosowane do indywidualnych potrzeb opaski z przyciskiem SOS, a w miejscu ich zamieszkania zostaną zamontowane czujniki bezpieczeństwa.
Jak poinformował warszawski ratusz, władze miasta zawarły umowę na innowacyjny system informatyczny do zarządzania miejskimi usługami opiekuńczymi. Całkowita wartość projektu „E-Opieka”, w ramach którego powstanie system, to ponad 26 milionów złotych.

System e-Opieka obejmie 28 ośrodków pomocy społecznej
Efektem podpisanej z firmą Sygnity umowy będzie system informatyczny, który umożliwi zarządzanie usługami opiekuńczymi oraz pracami w 28 ośrodkach pomocy społecznej. Powstanie też specjalna aplikacja m-Opieka, która ułatwi pracę opiekunom np. osób niepełnosprawnych. Jak zaznaczył stołeczny ratusz, "jeszcze w tym roku, zostaną zaprojektowane najważniejsze aplikacje informatyczne służące kontroli i monitoringowi usług społecznych. W drugim kwartale 2022 roku rozpocznie się wdrażanie i testowanie tych funkcjonalności". Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, cały system powinien zostać uruchomiony w czwartym kwartale 2022 r.
Nowy system umożliwi mieszkańcom dostęp do aktualnych informacji o świadczeniach opiekuńczych. Za jego pośrednictwem będzie można również ocenić jakość świadczeń. Jednym z elementów "E-opieki" będzie portal informacyjny zawierający aktualności o świadczonych usługach, np. dotyczących gorących posiłków i teleopieki. Oprócz tego użytkownik systemu będzie mógł sprawdzić, ile godzin opieki zostało mu przyznane, przekazać uwagi na temat świadczonych usług i skorzystać z centrum wsparcia.
E-Opieka umożliwi stały kontakt z pracownikiem socjalnym
Potrzebujący warszawiacy dostaną dostosowane do indywidualnych potrzeb opaski z przyciskiem SOS, a w miejscu ich zamieszkania zostaną zamontowane czujniki bezpieczeństwa. Dodatkowo zapewnione zostanie całodobowe centrum teleopieki, do którego w czasie rzeczywistym spływać będą informacje z opasek oraz czujników bezpieczeństwa. Na podstawie spływających danych, pracownicy w centrum będą podejmować adekwatne decyzje. Zawiadamiać rodzinę, służby ratunkowe, a także obserwować, co dzieje się na miejscu.
System pomoże też w pracy pracownikom ośrodków pomocy społecznych. Skróci czas związany z przygotowaniem dokumentacji. Pozwoli nie tylko sprawdzić, czy wizyta opiekuna się odbyła, ale też czy została przeprowadzona o zaplanowanej porze, ile trwała i czy zaplanowane czynności zostały wykonane.
"Możliwy będzie również stały kontakt z pracownikiem, a dzięki aplikacji m-Opieka opiekunowie będą mieć stały dostęp do swojego harmonogramu" - zaznaczył ratusz.
Projekt realizowany jest przez Warszawę w partnerstwie z dziesięcioma podwarszawskimi gminami: Grodzisk Mazowiecki, Jabłonna, Karczew, Legionowo, Marki, Pruszków, Raszyn, Wieliszew, Zielonka, Żyrardów, we współpracy z warszawskimi ośrodkami pomocy społecznej, Centrum Usług Społecznych "Społeczna Warszawa", Stołecznym Centrum Opiekuńczo-Leczniczym oraz 14 warszawskimi domami pomocy społecznej.
Projekt “E-Opieka” jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
PRZECZYTAJ TAKŻE: RPO upomina się o zachęty do zatrudniania pielęgniarek w DPS-ach
Opieka długoterminowa - mimo ogromnych potrzeb, nadal nie jest oczkiem w głowie decydentów
Źródło: Puls Medycyny