Dysleksja a przyczyny genetyczne. Zidentyfikowano podejrzane mutacje
Na łamach „Nature Genetics” ukazała się praca opisująca wyniki studium potencjalnych genetycznych przyczyn dysleksji. Efektem prac było wyodrębnienie spośród kilku milionów wariantów genetycznych 42 takich, które mogą być istotnie związane z dysleksją.

- Badanie prowadzone na Uniwersytecie w Edynburgu jest największym jak dotąd studium genetycznych przyczyn dysleksji.
- “Naukowcy po raz pierwszy zidentyfikowali dużą liczbę genów (dokładnie 42 warianty genetyczne), które można powiązać z dysleksją - informuje ”Nature Genetics”.
- Zidentyfikowane warianty mają bardzo podobne skutki u chłopców i u dziewcząt; istnieje też genetyczny związek między dysleksją a oburęcznością - twierdzą badacze.
W przypadku około jednej trzeciej spośród 42 zidentyfikowanych wariantów genetycznych już wcześniej udowodniono mocną korelację z ogólnymi zdolnościami poznawczymi i osiągnięciami edukacyjnymi.
Największe badanie nad genetycznymi przyczynami dysleksji
Badacze twierdzą, że ich odkrycie pomaga lepiej zrozumieć biologiczne mechanizmy tego, że niektóre dzieci mają trudności z czytaniem i pisaniem.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Sposób wychowania dzieci wpływa na aktywność ich genów [BADANIE]
Od lat mówi się, że przynajmniej częściowo dysleksja może mieć podłoże genetyczne. Świadczy o tym chociażby fakt, iż występuje ona rodzinnie. Do tej pory niewiele jednak było wiadomo na temat konkretnych genów, które wiążą się z ryzykiem jej rozwoju.
Badanie prowadzone na Uniwersytecie w Edynburgu jest największym jak dotąd studium genetycznych przyczyn dysleksji. Wzięło w nim udział ponad 50 000 dorosłych osób, u których zdiagnozowano dysleksję i ponad milion osób, u których nie stwierdzono tego zaburzenia.
Efektem prac naukowców było wyodrębnienie spośród kilku milionów wariantów genetycznych 42 takich, które są istotnie związane z dysleksją.
Wiele genów związanych z dysleksją odgrywa też rolę w patogenezie ADHD
Niektóre z zidentyfikowanych wariantów genetycznych są jednocześnie skorelowane z innymi stanami neurorozwojowymi, takimi jak opóźnienie rozwoju mowy, upośledzenie funkcji związanych z myślenie czy problemy z nauką. Pozostałe warianty są jednak całkowicie nowe i - zdaniem naukowców - mogą reprezentować geny odpowiadające za procesy związane z nauką czytania.
– Wiele genów związanych z dysleksją występuje również w zespole nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). Znacznie mniej wiąże się z wariantami charakterystycznymi dla chorób psychicznych - zaznaczają autorzy publikacji.
Kilka odkrytych wariantów genetycznych było znaczących nie tylko u osób anglojęzycznych, ale także osób mówiących po chińsku. Sugeruje to, że w nauce pisania i czytania, a więc także w dysleksji, istnieją ogólne procesy poznawcze, które nie są zależne od języka.
– Nasze odkrycie pokazuje również, że zidentyfikowane warianty mają bardzo podobne skutki u chłopców i u dziewcząt oraz że istnieje genetyczny związek między dysleksją a oburęcznością. Natomiast, choć poprzednie prace sugerowały, że niektóre struktury mózgu u osób z dysleksją ulegają zmianie, my nie znaleźliśmy dowodów na to, iż jest to związane z genami – mówi dr Michelle Luciano, główna autorka badania.
– Poza tym uzyskane przez nas wyniki pozwalają sądzić, że dysleksja jest bardzo ściśle genetycznie związana z wynikami testów czytania i pisania, co podkreśla znaczenie standaryzowanych testów w rozpoznawaniu tego zaburzenia - dodaje.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Omikron: wirusolog o skuteczności szczepionek dla małych dzieci
Źródło: Puls Medycyny