Dr Okarska-Napierała: decyzja o utrzymaniu nauki stacjonarnej powinna być poparta bilansem zysków i strat

opublikowano: 21-01-2022, 17:00

W pierwszym roku pandemii liczba epizodów depresyjnych i lękowych wśród dzieci na całym świecie radykalnie wzrosła. Dyskutując o zamknięciu szkół należy brać pod uwagę wielorakie niekorzystne skutki takiej decyzji - wskazuje dr Magdalena Okarska-Napierała, ekspertka z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Dyskutując o zamknięciu szkół należy brać pod uwagę wielorakie niekorzystne skutki takiej decyzji.
iStock

Wraz ze wzrostem zakażeń i kolejną falą pandemii powraca pytanie o zasadność nauki stacjonarnej. Decyzja o powrocie do nauczania zdalnego oznaczałaby zmierzenie się z jego wieloma negatywnymi skutkami. Z kolei otwarte szkoły sprzyjają transmisji SARS-CoV-2.

Kluczowe szczepienia i DDM

- Ważnym argumentem dla mnie w tej sprawie jest stanowisko CDC (Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom w USA - PAP). W czasie bezprecedensowego, notowanego ostatnio, wzrostu liczby zakażeń wirusem SARS-CoV-2 (wariantem Omikron) CDC zaleca utrzymanie nauczania stacjonarnego w szkołach. Spodziewam się, że decyzja ta była poprzedzona gruntowną analizą bilansu korzyści i strat - powiedziała dr Magdalena Okarska-Napierała, ekspertka z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

CDC w swoim stanowisku podkreśla konieczność powszechnych szczepień, jako najlepszej formy walki z nadmierną liczbą przypadków ciężkiego przebiegu choroby.

- Szczepienie jest dostępne w USA, tak jak i w Polsce, dla wszystkich dzieci w wieku szkolnym. CDC zaleca także stosowanie pozostałych środków ochrony m.in. maseczek czy higieny rąk. Rzecz w tym, aby stosować wszelkie środki, które umożliwią dzieciom uczęszczanie do placówek edukacyjnych w trybie stacjonarnym. Nie da się oczywiście w sposób bezpośredni i bardzo prosty udowodnić, jakie negatywne skutki dla dzieci i młodzieży miał lockdown i zamknięcie szkół. Warto przy tej okazji wspomnieć, że w pierwszym roku pandemii liczba epizodów depresyjnych i lękowych wśród dzieci na całym świecie radykalnie wzrosła. Dyskutując o zamknięciu szkół należy brać pod uwagę wielorakie niekorzystne skutki takiej decyzji - dodała ekspertka.

Psychologia i psychiatria
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
×
Psychologia i psychiatria
Wysyłany raz w miesiącu
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Grupa Rx sp. z o.o. Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

Nauka zdalna sprzyja wielu negatywnym zjawiskom

Warto pamiętać, że zdalna nauka to nie tylko straty na polu edukacyjny, ale też ograniczony i nierówny (uwarunkowany m.in. ekonomicznie) dostęp do edukacji, o kontakty socjalne w grupie rówieśników, udział w zajęciach sportowych, a także – w przypadki niektórych dzieci – dostęp do ciepłego posiłku.

Lockdown oznacza też dla niektórych np. zwiększoną ekspozycję na przemoc domową.

– Trudno jest ocenić w tym momencie, jakie dalekosiężne skutki dla dzieci będzie miał rok izolacji od grupy rówieśniczej. To rodzaj mimowolnego eksperymentu, jakiego wcześniej nie przeprowadzano - oceniła ekspertka.

Dodała, że warto zwrócić uwagę na brak dowodów na to, iż zamykanie placówek edukacyjnych w poprzednich falach miało znaczący wpływ na ograniczenie szerzenia zakażeń.

- To inna sytuacja niż np. w czasie pandemii grypy “hiszpanki”, kiedy zamykanie szkół ewidentnie poprawiało sytuację całego społeczeństwa – redukowało liczbę zakażeń. Tymczasem w przypadku COVID-19 dotychczas większość analiz przemawiała za nieznacznym wpływem zamykania szkół, a tym bardziej - przedszkoli i żłobków, na dynamikę pandemii. To oczywiście może się zmienić w każdej kolejnej fali, ale teraz mamy szczepienia i możemy wyjść naprzeciw problemowi większej zakaźności - podkreśliła dr Okarska-Napierała.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Piętno pandemii: część dzieci odmawia chodzenia do szkoły

Psychiatria dziecięca w czasach COVID-19: rozpad więzi i pogłębienie zaburzeń

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.