Do 2022 r. rynek sztucznej inteligencji w sektorze medycznym wzrośnie do ponad 6 mld dolarów

KM
opublikowano: 26-09-2018, 12:42

Firma doradcza Frost & Sullivan przewiduje, że w latach 2018-2022 wartość rynków wykorzystujących sztuczną inteligencję i przetwarzanie kognitywne w opiece zdrowotnej ma wzrosnąć ogółem do 6,16 mld dolarów, a do 2025 roku przyniosą one oszczędności przekraczające 150 mld dolarów.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

W badaniu firmy doradczej Frost & Sullivan pt.: „Rynek sztucznej inteligencji – kluczowe obszary zastosowań dla rozwoju IT w opiece zdrowotnej. Prognoza do 2022 r.”, dokonano analizy kluczowych dostawców rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji i zawarto prognozy globalnych przychodów w głównych segmentach IT w opiece zdrowotnej, które wykorzystują sztuczną inteligencję do zwiększania funkcjonalności produktów. Firma oceniła też konkurencyjność 10 kluczowych rynków, które wykorzystują sztuczną inteligencję w opiece zdrowotnej. W latach 2018-2022 wartość tego rynku ma wzrosnąć ogółem do 6,16 mld dolarów, przy łącznej rocznej stopie wzrostu (CAGR) na poziomie 68,55 proc. W ciągu najbliższych trzech do pięciu lat obecny stan rzeczy ulegnie radykalnej poprawie - przewiduje Frost & Sullivan.

Łączenie danych generowanych przez pacjentów z wynikami badań naukowych w celu opracowania spersonalizowanych możliwości leczenia
Zobacz więcej

Łączenie danych generowanych przez pacjentów z wynikami badań naukowych w celu opracowania spersonalizowanych możliwości leczenia Pixabay

Zastosowania sztucznej inteligencji w systemie ochrony zdrowia

Sztuczna inteligencja i przetwarzanie kognitywne wykorzystywane są w opiece zdrowotnej głównie do rozwiązywania problemów związanych ze złożonością i wzrostem ilości danych medycznych. Realne korzyści płynące z rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję to między innymi:

  • zautomatyzowane przewidywanie chorób,
  • personalizacja procesu leczenia,
  • intuicyjne zarządzanie roszczeniami,
  • zarządzanie łańcuchem dostaw w czasie rzeczywistym.

Dla płatników, świadczeniodawców i firm farmaceutycznych jest to obietnica wyższej rentowności i utrzymania przewagi konkurencyjnej. Jednak tempo wdrażania tego typu rozwiązań w opiece zdrowotnej jest powolne ze względu na wyzwania strategiczne i technologiczne - uważają autorzy raportu. Jak dotąd tylko 15-20 proc. użytkowników końcowych aktywnie wykorzystuje sztuczną inteligencję do wprowadzania rzeczywistych zmian w sposobie świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej.

"Sztuczna inteligencja w obszarze technologii IT wykorzystywanych w opiece zdrowotnej pozwala wielu usługodawcom na stosowanie metod medycyny precyzyjnej opartych na integracji w czasie rzeczywistym danych genomowych, klinicznych, finansowych i behawioralnych pacjenta, w celu poprawy efektywności leczenia” - mówi Koustav Chatterjee, Industry Analist działuTransformational Health w firmie Frost & Sullivan.

„W celu uzyskania maksymalnego efektu, algorytmy sztucznej inteligencji uwzględniają również najnowsze wyniki badań naukowych i wytyczne regulacyjne przed zaleceniem zindywidualizowanych ścieżek leczenia dla pacjentów z grup wysokiego ryzyka i o wysokich kosztach leczenia. SI jest również wykorzystywana do przyspieszenia procesu kwalifikacji badań klinicznych oraz tworzenia planów profilaktycznych sugerujących leki opracowane w oparciu o wyniki badań naukowych. Lekarze pozostają jednak kluczowymi podmiotami decyzyjnymi i powinni być ostatecznym autorytetem w zakresie wszelkich planów opieki opartych na sztucznej inteligencji” - podkreśla Koustav Chatterjee.

Prognozy rozwoju SI w opiece zdrowotnej

Demokratyzacja sztucznej inteligencji jest obecnie możliwa dzięki dużym firmom informatycznym, takim jak IBM Watson Health, Microsoft, Google, Philips, GE Healthcare, Amazon i Salesforce, które oferują efektywną cenowo infrastrukturę dla dostawców rozwiązań modułowych i specjalistycznych, starając się pomóc użytkownikom końcowym w precyzyjnej diagnostyce, leczeniu i monitorowaniu pacjentów oraz członków ich rodzin w ramach ciągłości opieki - podsumowują autorzy badania.

Obecnie Stany Zjednoczone są światowym ośrodkiem prac nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w opiece zdrowotnej ze względu na bardzo dobre wyniki tego kraju z uwzględnieniem siedmiu wskaźników zaawansowania, opracowanych przez Frost & Sullivan:

  1. inwestycje,
  2. inkubator,
  3. infrastruktura,
  4. patenty,
  5. talenty,
  6. współpraca globalna,
  7. przyjęcie rozwiązań przez użytkowników końcowych.

Chiny mają już ugruntowaną pozycję dominującą w obszarze sztucznej inteligencji, natomiast Japonia i Indie stopniowo przecierają ślady. Z kolei Europa ma trudności z wprowadzaniem pionierskich innowacji w zakresie sztucznej inteligencji ze względu na restrykcyjną politykę w zakresie ochrony danych.

Firmy informatyczne działające w branży opieki zdrowotnej, które chcą rozwijać swoją działalność, znajdą możliwości rozwoju w następujących obszarach:

  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji w obrazowaniu do diagnostyki różnicowej, co nie było możliwe w przypadku starszych systemów. Mogą one również identyfikować miejscowe ogniska choroby, wykorzystując możliwości inteligentnej oceny historycznych danych użytkowych z zakresu opieki zdrowotnej;
  • Łączenie danych generowanych przez pacjentów z wynikami badań naukowych w celu opracowania spersonalizowanych możliwości leczenia;
  • Wykorzystanie platform zarządzania cyklem dochodowym (revenue cycle management, RCM) opartych na sztucznej inteligencji, które płynnie współgrają z obecnym zestawem płatników usługodawcy i automatycznie dostosowują treści reklamacyjne na podstawie kryteriów kodowania i zwrotów każdego płatnika.

„Aby odnieść sukces, dostawcy usług IT dla sektora opieki zdrowotnej muszą opracować modele biznesowe oparte na sztucznej inteligencji, które przyniosą użytkownikom końcowym realne korzyści w postaci wymiernego zwrotu z inwestycji” - zauważa Koustav Chatterjee. „Co ważniejsze, należy pamiętać, że dane generowane przez pacjentów, interpretowane przez platformy działające w oparciu o sztuczną inteligencję, zapewniają różnym podmiotom związanym z opieką zdrowotną wiele możliwości wykorzystania. Aby utrzymać dobrą pozycję na rynku, należy zapewnić w pełni świadomą zgodę pacjentów w połączeniu ze 100-procentową zgodnością z rygorystycznymi przepisami w zakresie wykorzystania danych".

ZOBACZ TAKŻE:

Sztuczna inteligencja przewidzi naszą śmierć?

Nowe technologie szansą na poprawę jakości opieki zdrowotnej

Sztuczna inteligencja potrafi diagnozować choroby siatkówki oka

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: KM

Najważniejsze dzisiaj
Puls Medycyny
System ochrony zdrowia / Do 2022 r. rynek sztucznej inteligencji w sektorze medycznym wzrośnie do ponad 6 mld dolarów
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.