Długie kolejki do lekarzy i porody w reżimie sanitarnym. Pacjenci dzwonią i się skarżą [RAPORT RPP]
Pacjenci nadal skarżą się na dostęp do lekarzy i odmowę udzielenia informacji. W czasie pandemii kobietom doskwierał też poród w warunkach reżimu sanitarnego – wynika z raportu rocznego z działalności Telefonicznej Informacji Pacjenta za 2021 r.

Z danych Rzecznika Praw Pacjenta wynika, że systematycznie wzrasta liczba rozmówców Telefonicznej Informacji Pacjenta. Wpłynęła na to sytuacja epidemiczna w Polsce, a także skala niezbędnej pomocy i wsparcia, jakiego Rzecznik udziela potrzebującym. Rzecznik opublikował raport roczny z infolinii “Problematyka zgłoszeń kierowanych na Infolinię Rzecznika Praw Pacjenta w 2021 roku“.
Liczba zgłoszeń w Telefonicznej Informacji Pacjenta wzrosła o 100 proc.
Sprawozdanie obejmuje zgłaszane przez pacjentów na infolinii tematy i zagadnienia, które są związane z korzystaniem przez pacjentów ze świadczeń zdrowotnych. Zawiera dane statystyczne, problematykę zgłoszeń z podziałem na prawa pacjenta, a także informacje, które dotyczą poszczególnych świadczeń.
Jak wynika z lektury raportu, w 2021 r. liczba połączeń za pośrednictwem infolinii wzrosła o ok. 100 proc. w porównaniu do czasu sprzed epidemii (liczba połączeń przychodzących: rok 2019 – 66,5 tys., rok 2020 – 110 tys., rok 2021 – 133 tys.).
W 2021 r. najczęściej poruszana przez pacjentów w rozmowach telefonicznych problematyka dotyczyła:
- Dostęp do lekarza POZ
Pacjenci najczęściej zgłaszali sytuacje odmowy rejestracji przyszłych wizyt, odmowy udzielenia świadczenia w stanie nagłym, wizyty domowej, przyjęcia deklaracji wyboru lekarza pierwszego kontaktu. Bardzo często zgłaszany był problem braku kontaktu z rejestracją podmiotu (telefonicznego czy e-mailowego), zarzut nieodbierania telefonów, odmowy rejestracji osobistej w placówce czy niedojścia do skutku umówionej teleporady.
- Kolejki pacjentów oczekujących na świadczenia
Pacjenci zgłaszali uwagi do długiego czasu oczekiwania, szczególnie do niektórych poradni specjalistycznych m.in.: kardiologicznej, ortopedycznej, endokrynologicznej, okulistycznej czy neurologicznej. Kolejki dotyczyły również planowego leczenia szpitalnego, a także w znacznym stopniu rehabilitacji ambulatoryjnej i szpitalnej.
- Poród w warunkach reżimu sanitarnego
Pacjenci, kobiety i ich partnerzy często zgłaszali zastrzeżenia dotyczące wdrożonego w podmiotach na oddziałach położniczych standardu porodu w maseczkach czy również zakazu bądź ograniczenia w odwiedzinach nowonarodzonych dzieci.
- Zakaz odwiedzin w szpitalach ze względu na epidemię
Pacjenci na Infolinii zgłaszali trudności związane z całkowitym zakazem odwiedzin w podmiotach na oddziałach szpitalnych, czy też restrykcyjnym ograniczaniem (np. 15 minut raz w tygodniu). Brak odwiedzin był szczególnie uciążliwy dla pacjentów starszych i ciężko chorych.
PRZECZYTAJ TAKŻE: RPP: szpitale nie mogą już ograniczać odwiedzin, bo ryzykują naruszenie prawa
- Warunki zapewniania dodatkowej opieki pielęgnacyjnej
Częstym problemem zgłaszanym przez pacjentów była odmowa zapewnienia dodatkowej opieki pielęgnacyjnej ze względu na ograniczenia związane z epidemią, nawet dla pacjentów z niepełnosprawnością.
- Odsyłanie pacjentów do innych miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych
- Odwoływanie planowych wizyt i innych procedur leczniczych bez wskazania nowego terminu, w wielu przypadkach odwoływanie terminów zaplanowanych świadczeń miało miejsce kilkukrotnie
- Dostęp do dokumentacji medycznej
Zastrzeżenia pacjentów dotyczyły m.in.: odmowy lub nieuzasadnionej zwłoki w udostępnieniu dokumentacji medycznej, pobierania – niezgodnych z obowiązującymi przepisami – opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej, zastrzeżenia do wpisów w dokumentacji medycznej.
- Nierespektowanie szczególnych uprawnień do świadczeń zdrowotnych (np. uprawnienia honorowych dawców krwi, osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, kobiet w ciąży).
- Odmowa zapewnienia transportu sanitarnego
- Bariera w udzielaniu świadczeń osobom z niepełnosprawnościami
- Zastrzeżenia do leczenia
Bezpłatna infolinia dla pacjentów jest jednym z narzędzi działania Rzecznika Praw Pacjenta. Dzięki pomocy konsultantów Biura, obywatel może uzyskać informacje dotyczące praw pacjenta. Podczas kontaktu z infolinią pacjent może skorzystać także z porad ekspertów, w jaki sposób poruszać się w systemie ochrony zdrowia. Przyczynia się to wielokrotnie do rozwiązania problemu dzwoniącego.
PRZECZYTAJ TAKŻE: RPP: szpitale nie mogą już ograniczać odwiedzin, bo ryzykują naruszenie prawa
Dodatkowe opłaty w szpitalach niezgodne z prawem. RPP wyjaśnia, za co nie powinniśmy płacić
Źródło: Puls Medycyny