Dieta bogata w jabłka chroni przed udarem

Dariusz Łańcucki
opublikowano: 07-11-2011, 00:00

Na redukcję liczby udarów niedokrwiennych wpływają takie czynniki jak: abstynencja tytoniowa, BMI w granicach normy, regularne ćwiczenia fizyczne i zdrowa dieta. Wytyczne zalecają dietę ubogą w tłuszcze nasycone i sól oraz bogatą w błonnik czyli zawierającą dużo warzyw i owoców. Nie udowodniono, które warzywa i owoce są najbardziej korzystne w pierwotnej prewencji udarów.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Naukowcy z Wydziału Żywienia Człowieka Uniwersytetu Wageningen w Holandii, zbadali wpływ konsumpcji warzyw i owoców na 10-letnie występowanie udarów. Badanie to przeprowadzono na 2069 mężczyznach i kobietach w wieku 20-65 lat. Autorzy podzielili warzywa i owoce na 4 grupy: pomarańczowe/żółte, czerwone/purpurowe, zielone i białe. W celu oceny ilości i jakości konsumpcji użyto kwestionariusza z listą 178 produktów. W badanej populacji wystąpiły w czasie trwania obserwacji 233 udary. Udowodniono, że z mniejszym ryzykiem udarów wiązało się spożywanie białych warzyw i owoców, głównie jabłek i gruszek. Wzrost ich konsumpcji o każde 25 g na dzień zmniejszało ryzyko udarów o 9 proc. Nie znaleziono zależności między liczbą udarów, a spożywaniem warzyw i owoców z innych grup.

Zdaniem autorów, znamienna rola białych warzyw i owoców może wynikać z zawartych w nich witamin i minerałów. Ale z drugiej strony, suplementy diety zawierające witaminy antyoksydacyjne okazały się nieskuteczne w próbach klinicznych, a nawet powodowały wzrost incydentów sercowo-naczyniowych. Wspiera to hipotezę, że nie izolowane składniki pożywienia, a raczej kompozycja różnych substancji w całych warzywach i owocach nadaje im właściwości prozdrowotne.


Źródło: Stroke 2011, 42:3001-3002.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Dariusz Łańcucki

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.